Króliczki - Przedszkole Bajka

Artukuły

Listopad 2018


 

Tydzień 12. Zimno, coraz zimniej. 19-23. 11.2018

Drodzy Rodzice!

Mamy za sobą pierwszy temat dotyczący zbliżającej się zimy. Przedszkolaki bardzo prężnie pracowały przez miniony tydzień. Z zapałem rozwiązywały zagadki o zwierzętach leśnych. Dowiedziały się, w jaki sposób różne zwierzaki przygotowują się do zimy. Odkryły, że niektóre z nich zapadają w sen zimowy, inne hibernują czy chowają się np. pod liśćmi. Stworzyliśmy wspólną pracę plastyczną „Las zimą”, której rezultaty możecie Państwo podziwiać na korytarzu. Zespołowe działanie niezwykle integruje!

Przedszkolaki nauczyły się czytać globalnie nowe wyrazy, tj. wiatr, jeż, wiewiórka, niedźwiedź, dzik, zając, sarna. Po wysłuchaniu dłuższych opowiadań z zapałem ilustrowały ich treść. Coraz lepiej radzą też sobie z opowiadaniem o treści przeczytanych utworów.

W tym tygodniu wprowadziliśmy cyfrę 5. Dzieci doskonaliły umiejętność rozróżniania jej wśród innych. Porównywały zbiory związane z zapasami na nadchodzącą zimę. Dowiedziały się, jak i czym dokarmiać zwierzęta zimujące w Polsce oraz czym różni się karmnik od paśnika. Wykonaliśmy wspólny karmnik na przedszkolne okno oraz indywidualne karmniki z kubeczków, słoniny i ziaren, które zawisły w przedszkolnym ogrodzie. Oprócz cyfry 5 wprowadziliśmy też literę y, y, dzięki której dzieci mogły utrwalić liczbę mnogą wyrazów. Bardzo dobrze radziły sobie z jej tworzeniem.

Omawiając temat o ptakach, pięciolatki słuchały wiersza J. Brzechwy Sójka. Stał się on pretekstem do rozmowy na temat ptaków pozostających w kraju i odlatujących na zimę. Przedszkolaki poznały przy okazji budowę ciała ptaków, wykonywały serię eksperymentów z piórami. Dzięki nim mogły dowiedzieć się, dlaczego ptaki latają. Zapewne podzieliły się już z Wami tą wiedzą.

W kolejnym tygodniu będziemy porozmawiać z dziećmi o zawodach wykonywanych przez dorosłych. Prosimy, poświęćcie chwilę na rozmowę z dzieckiem na temat własnej pracy, miejsca wykonanego zawodu oraz powierzonych Wam czynności. Z ogromną satysfakcją podzielą się z nami tą wiedzą na zajęciach.

 

Tydzień 11. Zwierzęta domowe. 12-16.11.2018

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu zajmowaliśmy się tematem zwierząt domowych. Dzieci miały okazję do pochwalenia się wiedzą i doświadczeniami związanymi z hodowaniem domowego pupila. Wiedzą już bardzo dużo na temat opieki nad zwierzętami, sposobów ich dokarmiania czy wizyt u weterynarza. Nasze pięciolatki poznały naturalne środowiska, z których pochodzą niektóre zwierzęta domowe. Wspólnie z dziećmi obalaliśmy różne stereotypy powstałe wokół zwierząt, np. że kot pije mleko, spada zawsze na cztery łapy. Przy okazji rozmowy o domach zwierząt wprowadziliśmy literę D, d. Dzieci dokonywały analizy głoskowej i sylabowej wyrazów, wyszukiwały wyrazy na daną głoskę. Na wystawce przedszkolnej zawiesiliśmy prace dzieci wykonane z gazet i papieru kolorowego ilustrujące ich ulubione zwierzęta. Pozwólcie dzieciom pokazać Wam swoje prace i doceńcie ich skrupulatność. Wydzieranki globalne nie należą do najprostszych form plastycznych, a nasze przedszkolaki świetnie sobie z nimi poradziły.          

Wychodząc od zwierząt domowych, przeszliśmy do gromad, w których żyją zwierzęta. Dzieci poznały takie terminy jak gady, płazy, ptaki, ryby czy ssaki. Brały udział w wielu zabawach pozwalających im zapamiętać cechy zwierząt należących do różnych gatunków. Poznały środowiska ich życia i sposoby komunikowania się. Przedszkolaki utrwaliły też     cyfrę 4 w różnych jej aspektach. Przeliczały obiekty, porządkowały je.

W tym tygodniu obchodziliśmy także Dzień Pluszowego Misia. Dzieci świetnie się bawiły. Przy okazji wprowadziliśmy elementy historii o pluszowym misiu, utrwaliliśmy umiejętność dostrzegania różnic i podobieństw. Przypomnieliśmy też sobie różne misie pochodzące z bajek dla dzieci. Część z nich przedszkolaki miały okazję ponownie zobaczyć, czy sprawiło im wiele radości?

W kolejnym tygodniu wejdziemy w tematy związane z nadchodząca wielkimi krokami zimą. Nie martwcie się – atmosfera na pewno będzie gorąca!

 

Tydzień 10. Jesienna pogoda. 5-9.11.2018

Drodzy Rodzice!

Miniony tydzień był okazją do wielu eksperymentów i doświadczeń, a także obserwacji przeprowadzanych w naszym przedszkolu. Dotyczyły one m.in. niezwykle trudnego zjawiska ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi. Dzieci odkryły, że Ziemia jest ruchoma. Wasze pociechy wiedzą już prawdopodobnie, skąd bierze się dzień i noc oraz pory roku. Dzieci pochwaliły się rozległą wiedzą na temat Układu Słonecznego i obecnych w nim planet. Układały je w kolejności od Słońca i porównywały ich wielkości.

Omówienie wiersza Juliana Tuwima Dyzio marzyciel stało się wstępem do pracy plastycznej – stworzenia chmury z farby na kartce papieru i rozmów na temat dziecięcych marzeń. Przedszkolaki poszerzyły też swoją wiedzę na temat chmur, ich rodzajów i procesu ich powstawania. Sprawdzały też co pływa, a co tonie. Stawiały hipotezy i je potwierdzały. Dzieci dowiedziały się, skąd się bierze deszcz i stworzyły model obiegu wody w przyrodzie w foliowym woreczku, który możecie obejrzeć w naszej sali. Zabawy z wodą pozwoliły przedszkolakom na doskonalenie motoryki małej, tak ważnej z punktu widzenia przygotowania do pisania.

Opowiadania o tacie spędzającym deszczowy dzień z dzieckiem stało się wstępem do

wprowadzenia litery T, t, którą dzieci utrwaliły dzięki różnym ćwiczeniom polisensorycznym

i pracom plastycznym.

Na koniec tygodnia stworzyliśmy z dziećmi kalendarz pogody, który pozwoli im stawać się coraz baczniejszymi obserwatorami zmian zachodzących w przyrodzie, a więc także uwrażliwi ich na otaczający świat. Dzięki kalendarzowi, dzieci utrwaliły także dni tygodnia i ich globalne odpowiedniki. Zachęcamy do kontynuowania obserwacji również w domu.

 

Tydzień 9. Listopadowe wspomnienia.  29.10-2.11.2018

Drodzy Rodzice!

W związku z tym, że wielkimi krokami zbliża się tydzień wspomnień na temat bliskich, których już z nami nie ma, rozpoczęliśmy w przedszkolu temat związany z listopadowymi wspomnieniami.

Na początku tygodnia przypomnieliśmy sobie członków naszych rodzin. Dzieci sporządziły mapę myśli wokół pojęcia RODZINA, co zainicjowało rozmowy na tematy z nią związane. Dzięki pracy w tym tygodniu udało się nam Państwa lepiej poznać. Dzieci z chęcią opowiadały o swoich rodzinach, dzieliły się własnymi doświadczeniami. Poznaliśmy też lepiej Państwa rodziców, mogliśmy pooglądać przyniesione przez dzieci zdjęcia, co stało się wstępem do długich rozmów na temat historii Waszych rodzin. Dzieci poznały różne formy przechowywania i kolekcjonowania zdjęć, dawne i nowe aparaty fotograficzne. W czasie oglądania zdjęć babć i dziadków z młodości mogły zapoznać się z dawnymi strojami, dekoracjami domów, zwyczajami i zabawkami. Zwieńczeniem tego tygodnia było stworzenie drzew genealogicznych rodzin, które możecie Państwo oglądać na wystawkach.

Rozmowy na tematy związane z przeszłością stały się wstępem do wprowadzenia z dużym wyczuciem i wrażliwością tematyki śmierci. To niezwykle skomplikowane wychowawczo tematy, jednak bardzo istotne z punktu widzenia rozwoju dziecka i jego ciekawości poznawczej.

W minionym tygodniu wprowadziliśmy także cyfrę 3 i nową literę – M, m. Staraliśmy się przygotować dzieci do bardzo trudnej umiejętności czytania i pisania. Gdyby dzieci pytały

o znaczenie literek, spróbujcie wymawiać je krótko (czytać głoskami, nie literkami, które

utrudniają proces czytania).

 

 


 

Październik 2018

Tydzień 8. Zabawy na jesienne wieczory

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu zgłębialiśmy z dziećmi temat sztuki. Stworzyliśmy mapę myśli wokół pojęcia ARTYSTA, dowiedzieliśmy się, że nie jest ono związane jedynie ze sztukami plastycznymi. Wasze pociechy poznawały nazwy zawodów artystycznych oraz ich atrybuty, odgadywały zagadki słowne i ruchowe z nimi związane.

Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać różne techniki plastyczne, które oglądały na reprodukcjach (pejzaż, martwa natura, malarstwo artystyczne, portret). Na wystawcę mogą Państwo zobaczyć rezultaty naszej pracy – abstrakcyjne obrazy namalowane przez dzieci z użyciem szklanych kulek i farby. Zwróćcie Państwo uwagę na podpisy pod obrazami, to tytuły

prac nadane przez same dzieci.

W minionym tygodniu oprócz sztuk plastycznych przedszkolaki pogłębiały także wiedzę na temat świata muzyki. Zapoznały się z różnymi rodzajami muzyki (klasyka, hip-hop, rock, jazz itp.). Warto pamiętać, że uwrażliwienie na dźwięki jest podstawą do przygotowania dzieci do nauki czytania.

Przedszkolaki uczyły się również odczytywać emocje płynące z wysłuchiwanych dzieł

muzycznych, rysować piktogramy do towarzyszących im melodii i poruszać się w jej rytm.

Podczas zajęć dzieci zapoznały się także z życiem i twórczością Fryderyka Chopina. Uświadomienie dzieciom jak wyglądało dzieciństwo znanych postaci, pozwala im lepiej zrozumieć ich twórczość. Przedstawienie sławnych Polaków jest zaś podstawą do budowania tożsamości narodowej.

Pod koniec tygodnia omawialiśmy temat kina i teatru. Dzieci poznały największe kompleksy kinowe i teatralne w mieście. Porównywały te dwa miejsca, szukały różnic i podobieństw. Wskazywały na nieco inne zasady obowiązujące w teatrze i w kinie. Oglądały bilety, porównywały liczby na nich zawarte, co stało się podstawą do wprowadzenia pojęć „droższy”, „tańszy” i nauki zajmowania odpowiednich miejsc na sali. W trakcie omawiania tematów związanych z teatrem poznaliśmy również różne jego odmiany (teatr kukiełkowy, teatr z jawajkami, pacynkami, teatr cieni itp.).

Ostatni tydzień został też wzbogacony o wprowadzenie kolejnej litery – E, e, którą dzieci utrwaliły podczas wykonywania różnych ćwiczeń słuchowych i wzrokowych.

Tydzień 7. Jesienią w parku i w lesie

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu udaliśmy się z dziećmi w magiczną podróż do jesiennego parku i lasu.

Przedszkolaki oglądały zdjęcia zwierząt żyjących w lesie, utrwaliły sobie ich nazwy, które następnie odczytywały globalnie. Odgadywały zagadki słowne, obrazkowe i dźwiękowe dotyczące tej tematyki. Podczas najbliższej wyprawy do lasu zapytajcie dzieci o znalezione ślady zwierząt, niektóre przedszkolaki są już ekspertami w rozpoznawaniu tropów!

Rozmawiając o związkach frazeologicznych związanych ze zwierzętami (powiedzeniach i przysłowiach) staraliśmy się wyjaśniać dzieciom stereotypy dotyczące mieszkańców lasu. Zwieńczeniem tej pracy była stworzona przez dzieci praca plastyczna polegająca na wykonaniu jeża z talerzyka, którą mogą Państwo oglądać na wystawce.

Dzieci szukały w parku różnych darów jesieni, które skrupulatnie zbierały, zaznaczały w karcie badacza, a następnie przyniosły do przedszkola. Zgromadzone liście, kasztany, żołędzie i inne atrybuty stały się okazją do działań manipulacyjnych, klasyfikacji, segregacji obiektów według kształtu i koloru, układania rytmów (także muzycznych), samodzielnych poszukiwań w atlasach i książkach. Niektóre dzieci bez problemu już rozpoznają liście i owoce polskich drzew. Dzięki pracy plastycznej, liścia wykonanego techniką frotażu, nasze przedszkolaki poznały dokładną budowę liścia.

Podczas zajęć i wykonywania doświadczeń związanych z pobieraniem wody przez roślinę, dzieci pogłębiły swoją wiedzę przyrodniczą i dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor. Kiedy pogłębialiśmy temat związany z drzewami iglastymi, dzieci miały okazję do porównywania igieł różnych drzew i wielkości szyszek. Dowiedziały się, po co drzewom są szyszki. Wykonały szyszkowe zwierzęta, które mogą Państwo podziwiać w naszej sali.

W tym tygodniu wykonywaliśmy bardzo dużo różnych prac plastycznych, które nie tylko kształtują motorykę małą, ale przede wszystkim rozbudzają kreatywność naszych pociech.

W następnym tygodniu zajmiemy się szeroko rozumianym tematem sztuka.

Tydzień 6. Dbamy o zdrowie

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu zajmowaliśmy się szeroko pojętym tematem zdrowia człowieka.

Dzieci przypomniały sobie, czym jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

oraz utrwaliły nazwy produktów należących do każdego piętra piramidy. W związku z tym,

że ruch stanowi najważniejsze piętro piramidy, dzieci miały okazję do wielu dyskusji na temat

wpływu aktywności fizycznej na nasze zdrowie. Poszerzyły zasób słownika o nazwy piłek i dyscyplin sportowych z nimi związanych. Wspólnie przygotowaliśmy także zdrowy sok owocowy i sprawdziliśmy, które produkty zawierają cukier. Dzieci były zdziwione, że znajduje się on nie tylko w słodyczach. Przedszkolaki nauczyły się również „czytać” etykiety obecne na produktach spożywczych. Dzięki tym zabiegom staraliśmy się kształtować u dzieci zdrowe nawyki żywieniowe. Proponujemy Państwu, by wzmocnić rezultat naszych działań, rozmawiać z dziećmi w domu na temat zdrowego odżywiania i zasad przygotowania zdrowych posiłków.

W tym tygodniu przedszkolaki utrwaliły sobie także źródła pochodzenia produktów i udoskonaliły tym samym tak ważne z punktu widzenia dalszej edukacji myślenie przyczynowo-skutkowe. Rozmawialiśmy na tematy związane ze zdrowiem, poruszyliśmy też problem dostosowania ubioru do pogody. Dzieci przypomniały sobie nazwy części garderoby, także te bardziej nietypowe jak marynarka, kombinezon czy palto, dokonywały klasyfikacji i selekcji.

W minionym tygodniu poznaliśmy również kolejną liczbę – 2, co pozwoliło nam na utrwalenie pojęcia para. Dzieci przygotowały skarpetkowego stwora, przeliczały i porządkowały przyniesione skarpety. Oprócz liczby 2, wprowadziliśmy także nową literę – I, i.

Rozmawiając o higienie, zgłębiliśmy temat bakterii i wirusów, bezpośrednio związanych z chorobami przedszkolaków. Poznaliśmy sposoby ochrony przed zarazkami, poszerzyliśmy wiedzę na temat środków higienicznych potrzebnych do dbania o zdrowie. Dzieci wykonały własne mydełka, dzięki czemu poznały proces ich produkcji.

Zwieńczeniem tygodnia było wprowadzenie numeru alarmowego 112. Bardzo prosimy, by Państwo spróbowali go z dziećmi utrwalić, gdyż znajomość tego numeru może uratować życie Wasze i Waszych pociech. Dzieci potrafią już wybić ten numer na telefonie i wiedzą, jak rozmawiać z dyspozytorem.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy także o pracy lekarzy i policjantów. Wspominając o zawodzie policjanta, staraliśmy się odczarować jego rolę i uświadamiać dzieciom, że nie należy się go bać, a w wielu okolicznościach można zwrócić się do niego o pomoc.

W kolejnym tygodniu będziemy omawiać tematy związane z jesienią w parku i lesie.

Tydzień 5. Dary jesieni

Drodzy Rodzice!

Właśnie zakończyliśmy pierwszy jesienny tygodniowy temat w naszej grupie. Zajmowaliśmy się warzywami i owocami zarówno typowo jesiennymi, jak i dojrzewającymi podczas innych pór roku i rosnącymi w innych strefach klimatycznych. Usystematyzowaliśmy wiedzę na temat jadalnych części warzyw, ich systemów korzeniowych, a także poznaliśmy bardziej nietypowe warzywa, takie jak bakłażan, szparagi, cukinia, bataty itp. Dzięki przyniesionym do przedszkola warzywom i owocom doskonaliliśmy umiejętności opisu, a podczas wykonywanych doświadczeń nauczyliśmy się rozróżniać warzywa od owoców. Poznaliśmy cykl rozwojowy roślin – od ziarenka do owocu. Nauczyliśmy się także kolejnej literki: A, a. W celu jej utrwalenia proponujemy w domu zabawy w wyszukiwanie tej głoski w nazwach owoców i warzyw, np. podczas przeglądania gazetek reklamowych lub wizyty w sklepie.

W tym tygodniu nie zabrakło także zajęć doskonalących umiejętności matematyczne – porównywanie liczebności, przeliczanie, układanie zbiorów, klasyfikowanie czy układanie rytmów matematycznych. Dzięki przyniesionym przez Państwa materiałom wszystkie te działania mogliśmy wykonać na prawdziwych przykładach, co sprawiło dzieciom dużą radość.

Podsumowaniem całego tygodnia był temat przetworów jesiennych, a jego kulminacją – wspólne przygotowanie ciasta. Zachęcamy Państwa do angażowania dzieci w prace kuchenne podczas przygotowywania przetworów czy zwykłych potraw. Zaletą tego typu zabaw jest nie tylko zdobywanie przez dzieci umiejętności kulinarnych, ale też matematycznych i dotyczących zdrowego stylu życia. Czynności wykonywane w kuchni usprawniają również motorykę małą, tak ważną z punktu widzenia przygotowania dziecka do niełatwej umiejętności pisania.

WRZESIEŃ 2018

Tydzień 1. W przedszkolu

Drodzy Rodzice!

Zaczęliśmy kolejną przygodę, jaką jest nowy rok przedszkolny! Wasze dzieci są już w grupie 5-latków.

W minionym tygodniu, jeszcze w wakacyjnym nastroju, dzieci powoli przypominały sobie nasz przedszkolny świat. Dla wielu z nich powrót do przedszkola po wakacjach był od dawna oczekiwany, dla niektórych nie był jednak łatwy. Wspólnie staraliśmy się, by ten tydzień był pełen miłych doświadczeń. Aby atmosfera w naszej grupie była tak dobra, jak w poprzednim roku, w tym tygodniu wiele czasu poświęciliśmy na zabawy integrujące naszą grupę. Ważnym elementem było przypomnienie sobie wzajemnie własnych imion, a także zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach. Rozmawialiśmy o emocjach towarzyszących pierwszego dnia w przedszkolu, przypomnieliśmy sobie plan dnia, według którego działamy, a także stworzyliśmy wspólnie plan na cały rok, w którym umieściliśmy najważniejsze dla naszej grupy wydarzenia, m.in. przedszkolne święta, wycieczki, a także urodziny dzieci.

Oczywiście, jak co roku stworzyliśmy wspólnie nasz grupowy regulamin. Zachęcamy

wszystkich rodziców do zapoznania się z nim w naszej sali. Niezwykle ważne jest, aby przedszkolne zasady były spójne z tymi domowymi, gdyż prowadzi to do sukcesu wychowawczego. W najbliższym tygodniu skupimy się na wakacyjnych wspomnieniach, w związku z tym zachęcamy do rozmów z dziećmi i wspólnego przypomnienia sobie przygód z minionego lata, zwłaszcza na podstawie zdjęć, pamiątek, map i pocztówek.

Na wtorek prosimy o przyniesienie przez dzieci pamiątek z wakacyjnych podróży. Nie musi to być nic specjalnego np. szyszki ze spacerów po lesie, muszelki, kamyki znad jeziora itp., wystarczy, by – według dziecka – było związane z wakacjami.

Tydzień 2. Wakacyjne wspomnienia

Drodzy Rodzice!

Właśnie zakończyliśmy drugi powakacyjny tydzień, ale nadal wspominamy wakacje.

W ostatnich dniach przypomnieliśmy sobie, jaką porą roku jest lato i czym się charakteryzuje.

Szczególną uwagę poświęciliśmy bezpieczeństwu związanemu z przebywaniem na słońcu.

Aby przekonać się, jak groźne może być dla nas słońce, wykonaliśmy wiele różnorodnych doświadczeń w naszym ogrodzie dotyczących absorpcji ciepła. Doświadczenia i eksperymenty są niezwykle ważne w procesie edukacji, ponieważ pomagają dzieciom na własne oczy przekonać się o wielu rzeczach, które nam– dorosłym wydają się oczywiste. Dlatego też w naszym pakiecie edukacyjnym zajęcia badawcze będą jednym z głównych filarów nauki.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy także o wakacyjnych podróżach i pamiątkach z nich przywiezionych. Dzięki takim rozmowom na tematy bliskie dzieciom wzmacniamy ich odwagę przed publicznymi wystąpieniami i zachęcamy do budowania dłuższych wypowiedzi. Dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat kierunków wakacyjnych pobytów w naszym kraju i za granicą. Dzięki pracy z mapą wiedzą już, gdzie leżą i jak oznaczane są morza, jeziora i góry,

a także potrafią oszacować odległość na mapie. W tym tygodniu w wielu różnych zadaniach doskonaliliśmy także umiejętności matematyczne, takie jak klasyfikowanie czy segregowanie, a także bardzo ważną umiejętność, jaką jest motoryka mała, czyli sprawność ręki, niezbędna

w przyszłości do prawidłowego pisania.

Temat kolejnego tygodnia będzie równie ważny, bo dotyczyć będzie bezpieczeństwa zarówno w domu, w przedszkolu, na ulicy, jak i na placu zabaw. Warto porozmawiać z dziećmi na ten temat wcześniej. W poniedziałek, dzieci otrzymają do domu kartę pracy z zadaniem domowym. Celem tego ćwiczenia będzie obserwacja elementów przestrzeni podczas drogi do przedszkola. Dzięki tego typu zadaniom kształtujemy w dzieciach odpowiedzialność, tak ważną z perspektywy przyszłej nauki szkolnej.

Program wychowania przedszkolnego - Kocham przedszkole

Szczegółowe cele kształcenia i wychowania

Cele programu powinny wskazywać nauczycielowi kierunek działań umożliwiający realizację podstawowych zadań wychowania przedszkolnego, jakim jest wspomaganie rozwoju dziecka. Myślą przewodnią jest tu spojrzenie Anny Brzezińskiej, która podkreśla znaczenie rozwoju w edukacji dziecka i edukacji w rozwoju dziecka – wyznacza to nauczycielowi podstawowe zadanie, które można ująć jako wspieranie rozwoju, polegające na wielorakich działaniach prowadzących do powstawania zmian rozwojowych (zmian uniwersalnych, wspólnych i indywidualnych). Podejmowane działania w edukacji przedszkolnej powinny uwzględniać zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.

czytaj więcej

Orientacyjne normy rozwojowe dla dzieci czteroletnich

Ponieważ w rozwoju dzieci w wieku trzech i czterech lat obserwuje się duże różnice indywidualne i różne tempo rozwoju uwarunkowane, m.in. odmiennymi doświadczeniami rodzinnymi, to nie sposób podać precyzyjnych norm rozwojowych.czytaj więcej