Króliczki - Przedszkole Bajka

LISTY DO RODZICÓW

Maj 2019

  1. Tydzień 33. Polska to mój dom.   6 -10.05.2019

Drodzy Rodzice! 

Polska to mój dom – tak brzmiał temat minionego tygodnia. Dzieci podczas rozwiązywania różnych zagadek i wykonywania zadań utrwalały znajomość symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Nauczyły się wiersza ważnego dla każdego Polaka Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy (popularnie zwany Kto Ty jesteś? – Polak mały). Przyjrzały się bliżej monetom i banknotom, na których również – podobnie jak na godle – widnieje wizerunek orła w koronie. Podczas rozmaitych zabaw uczyły się posługiwać pieniędzmi.

Przedszkolaki poszerzyły także wiedzę na temat polskich miast oraz stolicy. Przypomniały sobie i poznały nowe miejskie legendy, takie jak o poznańskich koziołkach czy warszawskiej Syrence. Przy okazji rozwinęły umiejętności posługiwania się mapą – znają nazwy największych polskich miast i potrafią je wskazać na mapie Polski. Wiedzą, która rzeka to Wisła i które miasta nad nią leżą. Poznały legendę o powstaniu Wisły.

Dzieci poznały pojęcie patriotyzm, dowiedziały się, na czym taka postawa polega, czym dzisiejszy patriotyzm różni się od tego sprzed 100 lat. Wymyśliły mnóstwo propozycji, jak same mogą wykazywać postawy patriotyczne.

W minionym tygodniu wykonaliśmy wspólnie kilka doświadczeń, np. dotyczących wody. Eksperymentowanie sprawia dzieciom wiele radości, zwłaszcza gdy wykonują zadania samodzielnie. Uczy to nie tylko stawiania hipotez i formułowania wniosków, lecz także bacznego obserwowania i postępowania zgodnie z instrukcją.

Dzieci w tym tygodniu poznały kolejną literę alfabetu – J, j. Podczas zabaw doskonaliły umiejętności matematyczne, np. pomiar i porównywanie długości w sytuacjach codziennych.

 

2. Tydzień 34 W krainie muzyki.  13 -17.05.2019

Drodzy Rodzice!

Właśnie zakończyliśmy naszą podróż do krainy muzyki. Nie od dziś wiadomo, że dzieci bardzo lubią muzykę i zabawy z nią związane – śpiewanie, taniec i grę na instrumentach. W tym tygodniu skupiliśmy się jednak nie tylko na zabawie, lecz także na poznawaniu instrumentów i gatunków muzycznych.

Na początku tygodnia poznaliśmy najdawniejsze instrumenty, takie jak grzechotki, bębny i… ciało człowieka (klaskanie, tupanie, wydawanie dźwięków). Potem przeszliśmy do tych współczesnych. Przypomnieliśmy sobie nazwy kilku z nich, inne poznaliśmy. Dzieci dowiedziały się, czym różnią się instrumenty dęte i strunowe oraz które instrumenty należą do danej grupy.

Poznały także różne gatunki muzyczne, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju muzycznego. Nie powinny słuchać jedynie muzyki klasycznej i piosenek dla dzieci, równie ważna jest wiedza na temat pozostałych gatunków – zwłaszcza tych najpopularniejszych. Podczas tego tygodnia przedszkolaki bawiły się w rytm rapu, disco, rocka, jazzu oraz muzyki elektronicznej. Repertuar dobraliśmy bardzo starannie, tak by nie zawierał treści nieodpowiednich dla dzieci.

Podczas tego tygodnia dzieci wykonały kilka prac plastycznych – między innymi malowały palcami podczas słuchania muzyki, a także stworzyły własne gitary.

Nie zabrakło tematów związanych z muzyką klasyczną. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat orkiestry. Dowiedziały się, kim jest dyrygent oraz do czego służy batuta. Poznały również inne trudne słowa, np. opera, filharmonia czy partytura.

Dzieci doskonaliły też umiejętności matematyczne, takie jak przeliczanie, klasyfikowanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów, kodowanie i dekodowanie. W tym tygodniu poznały także ostatnią w tym roku literę – H, h. Jest ona trudna – nie tyle ze względu na wygląd, ile na swoją bezdźwięczność, przez co dzieciom trudno ją usłyszeć w niektórych słowach. Zachęcamy do przeprowadzania w domu różnego rodzaju zabaw wspomagających rozwój słuchu fonemowego. Proponujemy np. grę „Kto więcej”, polegającą na wyszukiwaniu słów rozpoczynających się daną głoską – wygrywa ten, kto znajdzie ich więcej.

Miniony tydzień był pełen zabaw z instrumentami, a nawet z pięciolinią. Dzieci dowiedziały się, na czym polega zapis muzyki w formie nut i nauczyły się śpiewać gamę.

 

3. Tydzień 35. Święto mamy i taty. 20 -24.05.2019

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o Was, przygotowując dzieci do świętowania Dnia Mamy i Taty. Dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy o Waszych zawodach, wykonywanych czynnościach, pełnionych obowiązkach. Dzieci wypowiadały się o Was pełne emocji. Kochają Was najbardziej na świecie! Z radością chwaliły się czasem spędzonym z Wami, opowiadały o Waszych upodobaniach.

W tym tygodniu staraliśmy się też uwrażliwić dzieci na potrzeby i emocje innych. Rozmawialiśmy o nietypowych rodzinach, np. składających się tylko z jednego rodzica. Poruszyliśmy temat dzieci wychowywanych przez dziadków, rodzin patchworkowych oraz adopcji. Dzieci podeszły do dyskusji bardzo dojrzale. Przeczytaliśmy fragment bajki Katarzyny Kotowskiej Jeż. Zachęcamy, byście sięgnęli w domu po całość. Rozmowa na trudne tematy jest dla dzieci bardzo ważna – buduje wrażliwość, otwartość, chroni przed stereotypowym postrzeganiem świata.

W przedszkolu organizujemy zbiórkę zabawek i książek dla dzieci z domu dziecka. Prosimy, pozwólcie dzieciom podzielić się z innymi tym, z czego same już nie korzystają.

Tydzień zakończyliśmy rozmowami o miłości. Dzieci podawały swoje skojarzenia do tego

słowa. Co ciekawe, nie wymieniły jedynie osób, lecz także rzeczy, miejsca czy kolory.

Dzieci stworzyły dla Was upominki, które przygotowywały z przejęciem. Doceńcie ich trud. Jak najczęściej mówcie im, ile dla Was znaczą i że je kochacie. To bardzo ważne dla poczucia ich bezpieczeństwa i budowania relacji z otoczeniem.

  

4. Tydzień 36. Wrażenia i uczucia. 27- 31.05.2019

Drodzy Rodzice!

Ten tydzień dotyczył emocji – tematu trudnego, ale niezwykle ważnego dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci. Głównym celem było utrwalenie nazw i cech charakterystycznych różnych uczuć, ale również pomoc dzieciom w przeżywaniu emocji w odpowiedni sposób.

Dzieci uczyły się rozpoznawać nie tylko emocje własne, lecz także cudze, oraz podchodzić do nich z szacunkiem. Nauczyły się rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne, a także poznały nowe strategie radzenia sobie z tymi złymi. Oddawały różne emocje mimiką i gestami i zastanawiały się, jak na nie zareagować.

Dużo czasu poświeciliśmy dwóm ważnym, lecz trudnym emocjom – złości i lękowi. Dzieci próbowały określić swoje lęki i znaleźć wspólnie sposób na ich pokonanie. Zachęcamy do głębszego zainteresowania się dziecięcymi lękami, ponieważ czasem wystarczy krótka rozmowa, by je rozwiać.

W tym tygodniu powstało kilka interesujących prac plastycznych, m.in. autoportrety tworzone przy użyciu lusterek – zachęcamy do obejrzenia ich i podjęcia próby rozpoznania, jaką emocję przedstawiają. Ciekawą formą plastyczną były prace przedstawiające lęki, lecz w ramach oswajania strachu, zostały celowo zniszczone przez dzieci. Nie zabrakło także innych

prac mających na celu rozwijanie sprawności rąk, tak potrzebnej przy późniejszej nauce pisania.

Drodzy Rodzice, prosimy, abyście na następny tydzień udostępnili dzieciom zdjęcia własne oraz ich (najlepiej wydrukowane na drukarce). Chcemy je wykorzystać w pracach plastycznych.

W następnym tygodniu powędrujemy do świata wrażeń i uczuć.

Kwiecień 2019

Tydzień 28. Zwierzęta na wiejskim podwórku.  01-05.04.2019

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat zwierząt mieszkających na wsi. Przedszkolaki potrafią już rozpoznać niemal wszystkie zwierzęta hodowlane, nie mają też problemu z identyfikacją i podawaniem nazw ich młodych. Przez kolejne dni zgłębialiśmy wiedzę na temat świń, krów, owiec, baranów i kur.

Dzieci dowiedziały się, co oznaczają liczby na jajkach. Znają także budowę jajka. Wiedzą, z czego składa się skorupka. Zobaczyły, co dzieje się ze skorupką jajka, gdy zamoczy się ją w occie, który wyciąga wapń. Stworzyły grupową książkę kucharską dotyczącą potraw z jajek, którą możecie podziwiać w przedszkolnym korytarzu.

Przedszkolaki wiedzą także, skąd się bierze wełna. Potrafią odróżnić owcę od barana. Podczas zabawy w zaganianie owiec do zagrody ćwiczyły motorykę małą – przenosiły kulki z waty za pomocą pęsety i klamerek do bielizny.

Dzieci nauczyły się rozróżniać produkty mleczne i bezmleczne, próbowały różnych rodzajów mleka, uczyły się rozpoznawać zapisy na ich opakowaniach. Doskonaliły też umiejętność odróżniania fikcji od rzeczywistości.

W kolejnym tygodniu będziemy realizować temat związany z Wielkanocą.

 

Tydzień 29. Wielkanoc. 08-12.04.2019

Drodzy Rodzice!

Za nami pełen wrażeń tydzień świąteczny. Dzieci czekają już na Wielkanoc. Nie bójcie się włączyć ich w świąteczne przygotowania, są do tego gotowe. Znają zwyczaje i tradycje wielkanocne. Poznały ciekawostki związane z tradycją przygotowywania i święcenia palm i same wykonały piękne palmy. Potrafią przygotować kolorowe kraszanki, wykorzystując naturalne barwniki, wiedzą, jakie produkty są potrzebne do ich wykonania. Z powodzeniem potrafią rozróżnić wydmuszkę od pisanek i kraszanek. Przygotowały świąteczny koszyczek, znają symbolikę wkładanych do niego potraw. Stworzyły stroiki, które możecie postawić na świątecznym obrusie. Zaangażujcie je w przystrojenie wielkanocnego stołu, na pewno poczują się wyróżnione.

Zapytajcie dzieci o tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem Wielkanocy na świecie. Być może będą chciały zrobić z wami gigantyczne omlety (jak we Francji) czy latawce (jak na Bermudach).

Przy okazji życzymy Państwu pięknych, zdrowych i radosnych świąt!

 

Tydzień 30. Praca rolnika.  15-19.04.2019

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat pracy rolnika. Ten trudny temat bardzo zainteresował dzieci. Nasze przedszkolaki potrafią rozróżnić siano i słomę, wiedzą, po co na polach stawia się strachy na wróble. Wykonane przez dzieci myszki ze słomy mogą Państwo oglądać na przedszkolnym parapecie.

W tym tygodniu dzieci poznały rośliny okopowe, zbożowe, oleiste i włókniste. Bez problemu potrafią wytłumaczyć, skąd wywodzą się ich nazwy. Umieją też przyporządkować konkretne okazy każdej z grup.

Zajęliśmy się także lubianym przez dzieci ziarnem kukurydzy. Dzieci dowiedziały się, jak powstaje popcorn. Ziarna kukurydzy wykorzystały do licznych prac plastycznych, podczas których doskonaliły chwyt pęsetkowy i motorykę małą. Rezultaty tych prac możecie podziwiać na przedszkolnych wystawkach.

Dzieci degustowały różne rodzaje pieczywa, opisywały jego smak, zapach, wielkość i kolor. Dowiedziały się, gdzie i jak powstaje chleb. Wiedzą, że poza mąką pszenną są także inne rodzaje: kukurydziana, razowa, jaglana, lniana itp.

Podczas rozmów o pracy rolnika omówiliśmy narzędzia i maszyny wykorzystywane dziś na polach. Dzieci potrafią podać ich nazwy i opowiedzieć, do czego służą. Zaprojektowały też maszyny przyszłości, które ułatwiłyby pracę na roli.

Pod koniec tygodnia zajęliśmy się tematem gospodarstw ekologicznych. Porównywaliśmy rośliny modyfikowane genetycznie, sztucznie nawożone i te mniej okazałe, ale zdrowe i naturalne.

Dzieci poznały symbol widoczny na produktach z gospodarstw ekologicznych, stworzyły

też własne projekty takich symboli.

 

Tydzień 31. Dbamy o naszą planetę.  22-26.04.2019

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu razem zajmowaliśmy się kolejnym ważnym tematem – ochroną środowiska.

Najpierw dzieci decydowały, które przedmioty stworzyła natura, a które są dziełem człowieka. Potem nie tylko przypominały sobie zasady segregowania śmieci, lecz także zgłębiały trudniejsze zagadnienia – dowiedziały się, jak długo mogą się rozkładać różne odpady oraz czym jest i jak powstaje smog. Dzieci początkowo myliły smog ze… smokiem, a tę niewielką różnicę w obu wyrazach wykorzystaliśmy do zaciekawienia ich tym tematem.

Przedszkolaki zastanawiały się, jak same mogą dbać o środowisko. Niektóre propozycje wprowadzaliśmy w życie w naszym przedszkolu. Zachęcamy do poruszenia tego tematu także w domu i wypróbowania pomysłów dzieci.

W tym tygodniu przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, między innymi zbudowaliśmy własne mini-oczyszczalnie wody. Dowiedliśmy też, że powietrze istnieje chociaż go nie widać. Kształtowaliśmy nawyk oszczędzania wody podczas najprostszych czynności, np. mycia zębów.

Dzieci wykonały interesujące prace plastyczne, które można podziwiać na naszej wystawie, do czego gorąco zachęcamy.

Przedszkolaki zrozumiały, że nie wszystko należy wyrzucać, a niektóre rzeczy można wykorzystać powtórnie. Poznały pojęcie recyclingu. Próbowały samodzielnie wykonać zabawki z materiałów wtórnych.

W minionym tygodniu dzieci poznały również kolejna literę – W, w i dołączyły ją do swoich albumów liter.

 

Tydzień 32. Tajemnice książek.  29.04-03.05.2019

Drodzy Rodzice!

Książki były dla nas przez ostatnie dni głównym tematem. Staraliśmy się rozbudzić w przedszkolakach zainteresowania czytelnicze i mamy nadzieję, że nam się to udało. Dzieci miały w tym temacie dużo pytań, ale posiadały też sporo wiedzy. Przedszkolaki dowiedziały się choćby jak powstaje książka i papier, zapoznały się z różnymi rodzajami książek, porównywały je ze sobą pod względem wysokości, grubości, a nawet wagi. Te umiejętności szacowania i prostego porównywania będą dzieciom pomocne w codziennym życiu.

Zajęcia w tym tygodniu miały również na celu nauczenie szacunku do książek. Dzieci same tworzyły regulamin postępowania z książką, a także bawiły się w „szpital” dla książek i naprawiały zepsute książki. Celem wielu zajęć było rozwinięcie umiejętności językowych dzieci poprzez budowanie dłuższych wypowiedzi, obdarzanie uwagą innych rozmówców, płynne, wyraźne i zrozumiałe wypowiadanie się.

Dzieci poznały również nową literę – F, f.  Potrafią już rozpoznawać większość liter alfabetu, znajdować konkretne z nich wśród innych. Wiele dzieci jest zainteresowanych czytaniem i świetnie sobie radzi z czytaniem sylab i większych całości. Zachęcamy do wspólnego z dziećmi rozwiązywania rebusów i czytania książek z obrazkami zamiast niektórych wyrazów. Z pewnością rozbudzi to zainteresowania dzieci czytelnictwem.

Jednym z najciekawszych zadań w tym tygodniu było zaprojektowanie okładki do własnej książki i narysowanie do niej ilustracji. Przy okazji tego zadania dzieci zapoznały się z budową książki i jej elementami.

W tym tygodniu dzieci doskonaliły także umiejętności społeczne poprzez pracę w grupach i przestrzeganie ustalonych zasad.

Zachęcamy Państwa do grania z dziećmi w gry planszowe, dzięki takim aktywnościom dzieci przyzwyczają się do ponoszenia porażki i radzenia sobie z tak trudnymi emocjami.

Przyszły tydzień poświęcimy na kształtowanie postaw patriotycznych.

 

Marzec 2019

Tydzień 24. Wynalazki.  04-08.03.2019

Drodzy Rodzice!

Za nami kolejny interesujący temat tygodnia – wynalazki. Dla dzieci istnienie wielu urządzeń czy przedmiotów, których używają na co dzień, jest oczywiste i nie myślą, jak mogłoby wyglądać życie bez nich. My –dorośli – przypominamy sobie o tym głównie podczas przerw w dostawie prądu. W ostatnich dniach przedszkolaki zastanawiały się, jak wyglądałby świat bez najważniejszych odkryć i wynalazków, np. bez elektryczności czy koła. Poznały również dawne odpowiedniki współczesnych urządzeń – pralki, czajnika czy tramwaju. Zadaniem, które sprawiło im ogromną radość, było rozpoznawanie urządzeń gospodarstwa domowego i środków transportu jedynie po wydawanych odgłosach.

Nieco więcej czasu poświęciliśmy dwóm współczesnym wynalazkom: telefonowi i komputerowi. Rozmawialiśmy nie tylko o ich funkcjonalności, lecz także o zagrożeniach, jakie mogą powodować. Uwagę dzieci skierowaliśmy na bezpieczeństwo w internecie: niepewne strony, znajomości, uzależnienie od gier. Uczulaliśmy, że nie wolno podawać w sieci żadnych danych osobowych. Ważne jednak, by dzieci wiedziały, że telefon czy komputer nie służą tylko do zabawy i nie są też jedynie źródłem niebezpieczeństwa, lecz – właściwie wykorzystywane – mogą pomagać w nauce. Zachęcamy do poszukiwania stron internetowych, gier i aplikacji dedykowanych dzieciom w wieku przedszkolnym, dzięki którym mogą utrwalać liczby i litery poznane w przedszkolu, a także ćwiczyć inne umiejętności, np. pisanie na klawiaturze czy liczenie.

Przedszkolaki poznały kolejną literę – P, p. Prócz utrwalania jej wyglądu i rozpoznawania wśród innych czytały sylaby i układały proste słowa zawierające tę literę.

Najciekawszym dniem w tygodniu był piątek. Dzieci wcielały się w wynalazców – projektowały, budowały i przedstawiały wszystkim swoje wynalazki. Niektóre były dość zaskakujące, inne ułatwiały życie. Te zadania pobudzały kreatywność i twórcze myślenie.

W przyszłym tygodniu zajęcia będą dotyczyły folkloru, dawnych obyczajów, przysłów. Pogłębimy również wiedzę o różnych regionach Polski.

 

Tydzień 25. W marcu jak w garncu. 11-15.03.2019

Drodzy Rodzice!

Ten tydzień poświęciliśmy folklorowi. Przedszkolaki podjęły próby zrozumienia metaforycznych mądrości ludowych – przysłów związanych z marcem, wiosną i wodą. Pomogła im w tym książka Z przysłowiami za pan brat Renaty Piątkowskiej, w której dzięki krótkim, zabawnym opowiadaniom autorka przedstawiła sens różnych przysłów. Pamiętajmy, że wiele potocznie używanych zwrotów, dla nas prostych i zrozumiałych, dla przedszkolaków jest zupełnie niejasnych, np. „bierz nogi zapas” czy „robić z igły widły”. Warto zachęcać dzieci, by nie bały się pytać o niezrozumiałe zwroty.

W minionym tygodniu dzieci wzięły aktywny udział w zabawach badawczych z wodą, stawiały hipotezy i je weryfikowały. Doświadczenia dotyczyły rozpuszczalności w wodzie różnych substancji znanych dzieciom.

Dzieci poznały kolejną literę – W, w – i wykonały różne ćwiczenia utrwalające jej kształt. W temacie folkloru nie mogło zabraknąć strojów ludowych z różnych regionów Polski oraz sztuki ludowej. Przedszkolaki poznały stroje góralskie, krakowskie czy łowickie.

Nie zabrakło także ćwiczeń doskonalących umiejętności matematyczne, takich jak kodowanie, czytanie instrukcji, rozpoznawanie liczb, porównywanie.

Ostatni dzień poświęciliśmy regionowi, w jakim mieszkamy. Wyruszyliśmy do skansenu/muzeum etnograficznego, by poszerzyć wiedzę na temat tego miejsca. Dowiedzieliśmy się, z czego słynie nasz region i jak wyglądają jego stroje ludowe. Rozbudzanie poczucia przynależności do „małej ojczyzny” jest niezwykle ważne, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne od najmłodszych lat.

W najbliższych tygodniach przyjrzymy się nadchodzącej wiośnie. Dzieci dostały do domu kartę pracy, na której powinny zaznaczyć zaobserwowane oznaki wiosny. Zachęcamy do wspólnego spaceru w weekend, wypełnienia karty i przyniesienia jej w poniedziałek do przedszkola.

 

Tydzień 26. Porządki w ogrodzie. 25-29.03.2019

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu robiliśmy porządki w ogródku (nie tylko przedszkolnym), dzieci poznały przy tej okazji różne rośliny i narzędzia ogrodnicze. Szukaliśmy także zwiastunów wiosny w najbliższym otoczeniu – zarówno zwierząt, jak i kwiatów. Doskonaliliśmy czytanie globalne. Przedszkolaki coraz lepiej radzą sobie z czytaniem prostych wyrazów.

Zdobywaliśmy wiedzę na temat warzyw cebulowych i rozmawialiśmy o ich właściwościach zdrowotnych. Niektóre dzieci posmakowały cebuli czy czosnku. Na pewno chętnie wyjaśnią Państwu, dlaczego podczas obierania cebuli łzawią oczy, i podpowiedzą, co zrobić, by tego uniknąć.

Informacje zdobyte podczas zajęć dydaktycznych dzieci wykorzystały w trakcie prac

w przedszkolnym ogródku, w którym sadziły cebulę i inne roślinki. Zachęcamy do obejrzenia

ich pracy.

W tym tygodniu wykonaliśmy też wiele ciekawych prac plastycznych. Wiosenne krokusy z zabarwionych pestek dyni wiszą na przedszkolnej wystawce, babuszki z główek cebuli stoją na parapecie w naszej sali.

W kolejnym tygodniu będziemy zgłębiać temat zwierząt mieszkających na wsi.

 

Tydzień 27. Witaj, wiosno! 18-21.03.2019

Drodzy Rodzice!

W ostatnim tygodniu przywitaliśmy wiosnę. Dzieci świetnie poradziły sobie z rozpoznaniem i podaniem nazw odgłosów wiosny, nie tylko tych wydawanych przez ptaki. Stworzyły nawet przedszkolną wiosenną orkiestrę, a jako instrumentów używały przedmiotów codziennego użytku.

Doskonaliliśmy umiejętność klasyfikacji, porządkowania i przeliczania. Dzieci zrobiły w tym zakresie ogromne postępy.

Wraz z nadejściem wiosny omówiliśmy temat nowalijek. Dzieci miały okazję posmakować wiosennych warzyw. Rozpoznawały je po smaku, zapachu, opisywały ich wygląd. Przygotowały zdrowe kanapki. Wiedzą już, że najsmaczniejsze i najzdrowsze są warzywa surowe, niepoddane obróbce cieplnej.

Podczas realizacji tematu wiosennych warzyw przeprowadziliśmy eksperyment pokazujący transport wody w roślinie. Pomógł on wytłumaczyć przedszkolakom, dlaczego rośliny są zielone. Umieściliśmy liście kapusty pekińskiej w wodzie zabarwionej barwnikami spożywczymi i obserwowaliśmy, co się stanie. Rezultaty tego eksperymentu mogą Państwo oglądać w naszej sali. Pomalowanych liści kapusty użyliśmy także do stworzenia wiosennych drzew, które można podziwiać na przedszkolnej wystawce.

W minionym tygodniu zajmowaliśmy się także wiosennymi zwierzętami – motylem i ślimakiem. Dzieci poznały cykl życia gąsienicy, wiedzą, w jaki sposób przeobraża się w motyla. Obaliły też mit mówiący, że ślimak zjada pierogi.

W kolejnym tygodniu zajmiemy się tematem wiosny, która zbliża się do nas wielkimi krokami.

 

 

Luty 2019

Tydzień 21. Baśnie, bajki, legendy.  28.01 – 01.02 2019

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu odbyliśmy podróż do krainy baśni, bajek i legend. Na początku dowiedzieliśmy się, czym różnią się bajki od baśni. Poznaliśmy najbardziej znane bajki Jeana de la Fontaine´a, w których dzieci poszukiwały morału. Same również tworzyły krótkie bajki, doskonaląc słuch i tworząc rymy.

Przypomnieliśmy sobie kilka baśni, m.in. Trzy małe świnki. Analizowaliśmy zachowania bohaterów, próbowaliśmy wymyślać inne zakończenia oraz to, jak inaczej mogłyby postąpić postacie. Była to dla dzieci niełatwa, ale interesująca aktywność. Zachęcamy do podobnych zabaw w domu.

Trudnym, ale ważnym elementem zajęć okazało się odróżnianie rzeczywistości od fikcji. W tym wieku dzieci często mają z tym jeszcze problem. Dlatego warto z nimi poruszać ten temat, np. przy okazji oglądania filmów, opowiadania bajek czy czytania książek.

W minionym tygodniu poznaliśmy także kolejną literę – B, b. Ozdobiliśmy szablon z literą i wykonaliśmy wiele ćwiczeń utrwalających jej grafem (zapis). Z pewnością wspólne zabawy w domu pomogłyby dzieciom w jeszcze lepszym utrwaleniu kształtu tej litery. Warto przy tym zwrócić uwagę, że najczęściej mylą się im litery: B, P, D, R, b, p, d, r, ponieważ graficznie są do siebie podobne.

Do świata legend zabrali nas w tym tygodniu bazyliszek i Smok Wawelski, których historie poznawaliśmy. Dzieci odpowiadały na pytanie: Czego uczą nas bajki, baśnie i legendy?. Oceniały postępowanie bohaterów i klasyfikowały ich jako dobrych lub złych.

Dzieci rozwijały twórcze myślenie i kreatywność – tworzyły własnych bohaterów i wymyślały swoje opowieści – co sprawiało im ogromną radość.

Dzieci znają już wszystkie samogłoski, więc zachęcamy do wspólnych zabaw utrwalających ich wygląd. Można wykonać prostą grę memo, czyli stworzyć dwa zestawy karteczek z samogłoskami i grać w odnajdywanie par.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o balach karnawałowych, balach przebierańców.

 

Tydzień 22. Bale, bale w karnawale.  04-08.02.2019

Drodzy rodzice!

W tym tygodniu omawiamy jedno z najważniejszych wydarzeń w całym roku – bal przebierańców! To niezwykłe wydarzenie, które niedawno przeżyliśmy, wzbudziło wiele emocji wśród dzieci. Wykorzystaliśmy ich zainteresowanie, by poszerzyć wiedzę i umiejętności.

Dzieci dowiedziały się, czym jest karnawał i jak obchodzi się go w różnych częściach naszej planety, a także poznały tańce pochodzące z całego świata.

Dzięki wyrazowi „bal” dzieci poznały homonimy, czyli wyrazy brzmiące tak samo, ale oznaczające coś zupełnie innego, np. zamek do drzwi i zamek jako budowla.

Przedszkolaki wypowiadały się na temat wymarzonych strojów karnawałowych oraz je rysowały. Wykonały maskę z papieru. Doskonaliły spostrzegawczość w wielu zadaniach, np. wyszukiwały różnice i podobieństwa między strojami.

W minionym tygodniu poznaliśmy literę N, n oraz liczbę 0. Doskonaliliśmy rozpoznawanie nowej litery i nowej liczby wśród innych znaków oraz ćwiczyliśmy sprawność rąk, przygotowując się do pisania w szkole. Przy wprowadzeniu litery N, n szczególną uwagę zwróciliśmy na jej podobieństwo do litery M, m, tak by dzieci w przyszłości nie miały problemu z ich rozróżnianiem.

11-22.02.2019 FERIE ZIMOWE

W kolejnym tygodniu, po feriach, wyruszymy na wyprawę do prehistorycznej krainy dinozaurów. W związku z tym prosimy o przyniesienie na wtorek rzeczy związanych z dinozaurami, np. książek, zabawek, plakatów, czasopism.

 

Tydzień 23. W dawnych czasach.  25.02- 01.03.2019

Drodzy Rodzice!

Prosimy o przyniesienie na wtorek rzeczy związanych z dinozaurami, np. książek, zabawek, plakatów, czasopism.

Mimo że tematyka dotyczy zamierzchłych czasów, bardzo przypadła przedszkolakom do gustu. Dzieci poszerzyły wiedzę na temat śladów przeszłości, takich jak skamieliny. Zdobyły informacje dotyczące dinozaurów, przodków człowieka i starożytnych cywilizacji.

Podczas zajęć dzieci stawiały pytania, na które wspólnie szukaliśmy odpowiedzi w różnych źródłach. Próbowały dowiedzieć się na przykład, dlaczego dinozaury wyginęły. Nie ograniczyliśmy się do teorii, wykonaliśmy nawet własny wulkan. Ponadto dzieci poznały najpopularniejsze gatunki dinozaurów, ich wygląd, sposób poruszania się i odżywiania.

Wspólnie bawiliśmy się w paleontologów przy wykopaliskach i składaliśmy szkielet dinozaura na dywanie w sali. Wykonaliśmy także własne skamieliny, odciski w masie solnej.

W minionym tygodniu dzieci poszerzyły wiedzę na temat przodków człowieka i stylu ich życia – rozmawialiśmy o tym, czym się zajmowali, gdzie mieszkali, jak wyglądali. Dowiedzieliśmy się, jak funkcjonowały starożytne cywilizacje Egiptu i Grecji.

Dzieci podczas zajęć doskonaliły różnorakie umiejętności, m.in. matematyczne, takie jak porównywanie liczebności zbiorów i wielkości, szeregowanie od elementu najmniejszego do największego i odwrotnie. Poznały także ostatnią w tym roku liczbę 10. Utrwalaliśmy ją w aspekcie kardynalnym (ile?) oraz porządkowym (który z kolei?).

Stale doskonalimy także sprawność rąk podczas: rysowania, kolorowania, pisania szlaczków, wycinania oraz wykonywania prac plastycznych z wykorzystaniem małych elementów. Zachęcamy do wspólnych zabaw w domu rozwijających motorykę małą – do budowania z małych klocków, lepienia z plasteliny, rysowania czy nawlekania, np. makaronu na sznurek. Wszystko to rozwinie sprawność rąk dzieci, a dzięki temu ułatwi naukę pisania w późniejszym czasie.

W przyszłym tygodniu przed nami nie mniej ciekawe zagadnienie – wynalazki. 

 

Styczeń 2019

Tydzień 17. Zimowe mistrzostwa sportowe. 31.12.18-04.01.2019

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu naszym tematem były zimowe mistrzostwa sportowe. Dzieci zapoznały się z dyscyplinami sportowymi takimi jak np. saneczkarstwo, bobsleje, jazda figurowa, łyżwiarstwo szybkie, slalom czy biegi narciarskie. Okazało się, że posiadają już częściowo wiedzę wynikającą zapewne z oglądania tych sportów w telewizji, lecz potrzebne było jej usystematyzowanie.

Poza ogólnym zapoznaniem z tymi dyscyplinami dzieci przeprowadziły szereg doświadczeń pomagających zrozumieć: dlaczego krążek hokejowy ślizga się na lodzie, a sanki i narty zjeżdżają dobrze po śniegu, a po trawie nie.

Przedszkolaki poznały kolejną liczbę – 9 i podczas różnych zabawa doskonaliły jej zrozumienie w aspekcie kardynalnym i porządkowym. W wielu różnorodnych zadaniach dzieci ćwiczyły także motorykę małą (choćby w zabawach imitujących slalom). Ostatniego dnia urządziliśmy w naszym przedszkolu zimowe mistrzostwa sportowe, podczas których ćwiczyliśmy nie tylko sprawność fizyczną, lecz także emocjonalną odporność np. podczas przegrywania.

W kolejnym tygodniu zajmiemy się Nowym Rokiem, a co za tym idzie tematem kalendarza. Skupimy się na porach roku, miesiącach, dniach tygodnia, a także różnych innych sposobach pomiaru czasu.

 

Tydzień 18. Witamy Nowy Rok  7-11.01.2019

Drodzy Rodzice!

Tak jak zapowiadaliśmy, w tym tygodniu zajęliśmy się tematem kalendarza. Skupiliśmy się na porach roku, miesiącach, dniach tygodnia, a także różnych innych sposobach pomiaru czasu.

Dzieci chętnie porównywały różne rodzaje kalendarzy, informacje, jakie są w nich zawarte, a także ich wygląd. Utrwaliliśmy kolejność pór roku, a przy tym doskonaliliśmy umiejętności matematyczne takie jak dostrzeganie rytmu, sekwencji. Usystematyzowaliśmy wiedzę dzieci na temat miesięcy, poznaliśmy ich kolejność, a także przyporządkowanie do pór roku. Nasz grupowy kalendarz wzbogacił się właśnie o nazwy miesięcy i pór roku. Dzięki częstemu utrwalaniu, nazwy dni tygodnia i ich kolejność nie sprawiają w większości problemów przedszkolakom. Najciekawszym dla dzieci tematem był ten dotyczący sposobów pomiaru czasu. Wasze pociechy mogły zobaczyć różnego rodzaju zegary, a także ich wnętrza. Przedszkolaki próbowały także rozróżnić pojęcia takie jak sekunda, minuta oraz godzina.

Kolejny tydzień z racji zbliżającego się święta dotyczyć będzie babć i dziadków. Zachęcamy do wcześniejszej rozmowy z dziećmi, zwłaszcza jeśli nie wszyscy dziadkowie żyją lub z racji odległości nie będą mogli przybyć na obchody tego dnia w naszym przedszkolu.

 

Tydzień 19. Święto babci i dziadka. 14-18.01.2019

Drodzy Rodzice!

Miniony tydzień w całości był poświęcony obchodom Dni Babci i Dziadka. Dzieci próbowały znaleźć jak najwięcej pomysłów dotyczących tego, jak mogą uczcić te święta. Przedszkolaki szukały także rozwiązań, co można zrobić, gdy nie ma się dziadków lub mieszkają daleko.

Dzieci w różny sposób doskonaliły kompetencje językowe, np. opisując wygląd czy upodobania dziadków, oraz matematyczne – w sytuacjach realistycznych takich jak przygotowanie przyjęcia (przeliczanie, dzielenie).

Przedszkolaki zapoznały się także z nową literą – S jak serce. To właśnie serce było głównym motywem całego tygodnia, a także inspiracją do wykonania upominków dla babć i dziadków.

Prosimy o pomoc dzieciom w dostarczeniu prezentów dziadkom mieszkającym daleko lub tym, którzy ze względu na pracę nie mogli pojawić się w przedszkolu. Proponujemy zorganizowanie choć krótkiej rozmowy telefonicznej lub przez Skype’a.

W kolejnym tygodniu wybierzemy się w daleką podróż, ponieważ aż na koła podbiegunowe, by poznać zwierzęta tam żyjące i dowiedzieć się jak najwięcej o zimowych krainach.

 

Tydzień 18. Co można robić zimą?  21-25.01.2019

Drodzy Rodzice!

Ten tydzień wzbudzał wśród dzieci wiele emocji, gdyż dotyczył odległej krainy – obszarów polarnych. Był to czas, kiedy dzieci wykonały wiele doświadczeń związanych z lodem i śniegiem, a także ochroną przed zimnem. Chętnie stawiały hipotezy i formułowały wnioski, próbując odpowiedzieć na pytania takie jak np. „Jaki jest lód?”, „Co to jest śnieg?”. Dzieci zdobyły także wiedzę na temat zwierząt żyjących na północnym i południowym kole podbiegunowym.

W tym tygodniu dzieci poznały także literę U, u oraz liczbę 8. Zachęcamy do zabaw utrwalających m.in. wygląd tej liczby i litery, np. poprzez poszukiwanie ich w przestrzeni otaczającej dziecko (w gazetach, na szyldach sklepów, w książkach). Ważnym ćwiczeniem może być także wspólna gra w poszukiwanie jak największej liczby słów rozpoczynających się na daną głoskę. Najprostszym zadaniem będzie jednak głoskowanie dowolnych wyrazów. Dla utrwalenia liczby 8 proponujemy przeliczanie w tym zakresie lub zabawę w gry planszowe np. z użyciem dwóch kostek zamiast jednej.

W przyszłym tygodniu wkroczymy w temat bajek, baśni i legend.

Grudzień 2019

Tydzień 14. Grudniowe życzenia.  3-7.12.2018 

Drodzy Rodzice!

Rozpoczęliśmy pierwszy tydzień związany z radosnym czasem świąt. Dzieci poznały historię Świętego Mikołaja, szukały różnic między dawnym Mikołajem – biskupem a tym współczesnym. Z chęcią rozmawiały o własnym marzeniach i sposobach na ich realizację. Dowiedziały się, że marzenia mogą być nie tylko materialne.

Na wystawce możecie zobaczyć pracę dzieci – odciski rączek, z których powstały wesołe, świąteczne mikołaje.

W tym tygodniu nauczyliśmy się również pisać listy. Dzieci wykonały listy za pomocą piktogramów. Udaliśmy się także na pocztę, gdzie przedszkolaki z żywym zainteresowaniem odkrywały tajemnice kartek pocztowych i listów. Bez zawstydzenia zadawały pytania personelowi urzędu, kupiły znaczki. Po powrocie do przedszkola napisaliśmy zbiorowy list do Świętego Mikołaja w Finlandii, którego adres wspólnie wyszukaliśmy w sieci. List został już wysłany. Gdy tylko dostaniemy odpowiedź, poinformujemy Was o tym.

Pewnie już słyszeliście naszą nową piosenkę Święty Mikołaju. Nauka słów sprawiła dzieciom wiele radości, więc wybaczcie im codzienne śpiewanie w domu.

W minionym tygodniu wprowadziliśmy nową literę K, k. Dzieci dokonywały syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Z zapałem wykonywały zadania grafomotoryczne. Coraz lepiej radzą już sobie z trzymaniem narzędzi pisarskich, z czego jesteśmy bardzo dumni. Prosimy, zwracajcie uwagę na dobry chwyt także w domu i chwalcie dziecko za postępy w tym zakresie.

Oprócz litery K, k wprowadziliśmy także liczbę 6, której poznanie zbiegło nam się z mikołajkami. Przy okazji tego święta stworzyliśmy kalendarz adwentowy i powtórzyliśmy dni tygodnia.

W kolejnym tygodniu wracamy do naszych ulubionych tematów świątecznych. Tym razem zajmiemy się przygotowaniami do świąt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tydzień 13. Kim będę, gdy dorosnę? 26-30.12.2018

 

Drodzy Rodzice!

Ostatni tydzień poświęciliśmy na rozmowy o zawodach wykonywanych przez ludzi. Rozmawialiśmy o naszych obowiązkach i wynikających z nich konsekwencjach. Dzieci utrwaliły sobie nazwy zawodów oraz nauczyły się czytać globalnie niektóre z nich. Poznały atrybuty ludzi pracujących w danym zawodzie.

Rozmawialiśmy na temat wykonywanych przez Was zawodów, o czym dzieci opowiadały z niezwykłą dumą i satysfakcją. To dzięki Waszej pracy mogliśmy poruszyć temat zawodów nowoczesnych i zawodów przyszłości, porozmawiać o robotach zastępujących człowieka lub pomagających mu. Przy okazji omówienia tematyki robotów wprowadziliśmy literę R, r. Dzieci odszukiwały ją na obrazkach wśród innych grafemów, wykonywały szereg zadań językowych, grafomotorycznych. Nie pominęliśmy jednak tematu dawnych zawodów, dziś już rzadko spotykanych, tj. flisak, bednarz, zdun, kołodziej, kowal i inne. Szczególną uwagę poświęciliśmy zawodowi krawcowej, dzięki czemu dzieci mogły wykonywać wiele aktywności. Przeliczały i klasyfikowały guziki, układały z nich rytmy, przeplatały sznurówki przez dziurki, odmierzały długości spinaczami, polisensorycznie poznawały różne materiały.

Na koniec tygodnia rozmawialiśmy na temat współpracy ludzi z różnych zawodów (na przykładzie budowy domów). Przy okazji omówiliśmy wiersz Juliana Tuwima Wszyscy dla wszystkich. W tym tygodniu bardzo wiele mierzyliśmy, nie tylko wspominanymi już artykułami biurowymi, lecz także różnymi miarkami, krokami itp. Im więcej takich pozytywnych doświadczeń z mierzeniem zdobędą dzieci, tym łatwiej będzie im w przyszłości zrozumieć sens mierzenia.

Temat zawodów zakończyliśmy dniem z hasłem przewodnim: „Kim będę w przyszłości”. Dzieci rysowały siebie za dwadzieścia lat, dyskutowały na temat zawodu, który będą wykonywać oraz na temat uczucia ciekawości. Niektóre pięciolatki nie mają jeszcze konkretnych planów, inne doskonale już wiedzą, że zostaną np. astronautami. Cały świat swoi przed nimi otworem!

W kolejnym tygodniu w naszym przedszkolu poczujecie już świąteczny nastrój. Zaczynamy tematykę związaną z nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia.

 

 

 

 

 

 

 

Tydzień 15. Święta za pasem  10-14.12.2018

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu poruszaliśmy temat świątecznych przygotowań. Rozmawialiśmy o świątecznych porządkach i dziecięcych obowiązkach z nimi związanych. Pamiętajcie, że maluchy bardzo chcą uczestniczyć z Wami w przygotowaniu do świąt, nie wyręczajcie ich i nie odmawiajcie im uczestnictwa w pracach domowych. Nasze pięciolatki doskonale już wiedzą, co należy sprzątać w danym pomieszczeniu i jakich środków używać, aby nie zanieczyszczać środowiska. Podpowiedzą Wam również patenty na tanie i ekologiczne sprzątanie z wykorzystaniem cytryny czy skórki do banana. Sami zapytajcie. Dzieci pomogą Wam również w nakryciu do stołu, zakupie produktów spożywczych, chętnie wezmą udział w wypiekach świątecznych specjałów oraz dobieraniu potraw na wigilijny stół. Mamy nadzieję, że smakowały Wam upieczone przez nas pierniki.

Przy okazji rozmowy o drzewkach iglastych wprowadziliśmy literę L, l. Dzieci już wiedzą, że w lesie nie rosną choinki, a tata do domu przynosi drzewko iglaste, które trzeba przystroić. Po wysłuchaniu opowiadania Renaty Piątkowskiej Wigilia z powodzeniem powinny opowiedzieć Wam o dawnych dekoracjach świątecznych. Nie pominęliśmy jednak nowoczesnych choinek i dekoracji. Stworzoną przez nas ekochoinkę z rolek po papierze toaletowym możecie oglądać w holu. Mamy nadzieje, że Wam się podoba.

Do zobaczenia w przyszłym tygodniu. Będzie on związany z tradycjami bożonarodzeniowymi.

Tydzień 16. Świąteczne tradycje.  17-28.12.2018

Drodzy Rodzice!

Miniony tydzień był poświęcony tradycjom bożonarodzeniowym. Dzieci przypomniały sobie polskie i światowe obrzędy i tradycje związane z tymi świętami. Przypomnieliśmy sobie także kilka popularnych kolęd, takich jak Cicha noc oraz Do szopy, hej pasterze. Jak w każdym tygodniu – doskonaliliśmy motorykę małą poprzez zadania grafomotoryczne i zabawy plastyczne. Dzieci bardzo chętnie opowiadały o ich sposobach spędzania czasu w święta, dzięki czemu rozwijały ekspresję słowną. Bardzo ciekawym tematem był dla dzieci savoir‑vivre, a dzięki przystępnemu podaniu go w formie zabawnych tekstów zaczerpniętych z książki G. Kasdepke Bon czy ton… savoir-vivre dla dzieci przedszkolaki przypomniały sobie najważniejsze zasady dobrego zachowania, np. przy stole.

W związku z tym, że był to tydzień przedświąteczny, przez co wiele dzieci z naszej grupy wyjechało, a reszta jest pochłonięta świątecznymi przygotowaniami, nie poznaliśmy nowych liter ani liczb, lecz w różnych formach utrwalaliśmy te poznane dotychczas.

W kolejnym tygodniu zajmiemy się zupełnie innym tematem, a mianowicie sportem. Zachęcamy do wspólnych zabaw na śniegu, które doskonalą sprawność fizyczną, motorykę dużą i pozytywnie wpływają na budowanie odporności.

 Życzymy wesołych świąt i do zobaczenia w Nowym Roku!

Listopad 2018


 

Tydzień 12. Zimno, coraz zimniej. 19-23. 11.2018

Drodzy Rodzice!

Mamy za sobą pierwszy temat dotyczący zbliżającej się zimy. Przedszkolaki bardzo prężnie pracowały przez miniony tydzień. Z zapałem rozwiązywały zagadki o zwierzętach leśnych. Dowiedziały się, w jaki sposób różne zwierzaki przygotowują się do zimy. Odkryły, że niektóre z nich zapadają w sen zimowy, inne hibernują czy chowają się np. pod liśćmi. Stworzyliśmy wspólną pracę plastyczną „Las zimą”, której rezultaty możecie Państwo podziwiać na korytarzu. Zespołowe działanie niezwykle integruje!

Przedszkolaki nauczyły się czytać globalnie nowe wyrazy, tj. wiatr, jeż, wiewiórka, niedźwiedź, dzik, zając, sarna. Po wysłuchaniu dłuższych opowiadań z zapałem ilustrowały ich treść. Coraz lepiej radzą też sobie z opowiadaniem o treści przeczytanych utworów.

W tym tygodniu wprowadziliśmy cyfrę 5. Dzieci doskonaliły umiejętność rozróżniania jej wśród innych. Porównywały zbiory związane z zapasami na nadchodzącą zimę. Dowiedziały się, jak i czym dokarmiać zwierzęta zimujące w Polsce oraz czym różni się karmnik od paśnika. Wykonaliśmy wspólny karmnik na przedszkolne okno oraz indywidualne karmniki z kubeczków, słoniny i ziaren, które zawisły w przedszkolnym ogrodzie. Oprócz cyfry 5 wprowadziliśmy też literę y, y, dzięki której dzieci mogły utrwalić liczbę mnogą wyrazów. Bardzo dobrze radziły sobie z jej tworzeniem.

Omawiając temat o ptakach, pięciolatki słuchały wiersza J. Brzechwy Sójka. Stał się on pretekstem do rozmowy na temat ptaków pozostających w kraju i odlatujących na zimę. Przedszkolaki poznały przy okazji budowę ciała ptaków, wykonywały serię eksperymentów z piórami. Dzięki nim mogły dowiedzieć się, dlaczego ptaki latają. Zapewne podzieliły się już z Wami tą wiedzą.

W kolejnym tygodniu będziemy porozmawiać z dziećmi o zawodach wykonywanych przez dorosłych. Prosimy, poświęćcie chwilę na rozmowę z dzieckiem na temat własnej pracy, miejsca wykonanego zawodu oraz powierzonych Wam czynności. Z ogromną satysfakcją podzielą się z nami tą wiedzą na zajęciach.

 

Tydzień 11. Zwierzęta domowe. 12-16.11.2018

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu zajmowaliśmy się tematem zwierząt domowych. Dzieci miały okazję do pochwalenia się wiedzą i doświadczeniami związanymi z hodowaniem domowego pupila. Wiedzą już bardzo dużo na temat opieki nad zwierzętami, sposobów ich dokarmiania czy wizyt u weterynarza. Nasze pięciolatki poznały naturalne środowiska, z których pochodzą niektóre zwierzęta domowe. Wspólnie z dziećmi obalaliśmy różne stereotypy powstałe wokół zwierząt, np. że kot pije mleko, spada zawsze na cztery łapy. Przy okazji rozmowy o domach zwierząt wprowadziliśmy literę D, d. Dzieci dokonywały analizy głoskowej i sylabowej wyrazów, wyszukiwały wyrazy na daną głoskę. Na wystawce przedszkolnej zawiesiliśmy prace dzieci wykonane z gazet i papieru kolorowego ilustrujące ich ulubione zwierzęta. Pozwólcie dzieciom pokazać Wam swoje prace i doceńcie ich skrupulatność. Wydzieranki globalne nie należą do najprostszych form plastycznych, a nasze przedszkolaki świetnie sobie z nimi poradziły.          

Wychodząc od zwierząt domowych, przeszliśmy do gromad, w których żyją zwierzęta. Dzieci poznały takie terminy jak gady, płazy, ptaki, ryby czy ssaki. Brały udział w wielu zabawach pozwalających im zapamiętać cechy zwierząt należących do różnych gatunków. Poznały środowiska ich życia i sposoby komunikowania się. Przedszkolaki utrwaliły też     cyfrę 4 w różnych jej aspektach. Przeliczały obiekty, porządkowały je.

W tym tygodniu obchodziliśmy także Dzień Pluszowego Misia. Dzieci świetnie się bawiły. Przy okazji wprowadziliśmy elementy historii o pluszowym misiu, utrwaliliśmy umiejętność dostrzegania różnic i podobieństw. Przypomnieliśmy też sobie różne misie pochodzące z bajek dla dzieci. Część z nich przedszkolaki miały okazję ponownie zobaczyć, czy sprawiło im wiele radości?

W kolejnym tygodniu wejdziemy w tematy związane z nadchodząca wielkimi krokami zimą. Nie martwcie się – atmosfera na pewno będzie gorąca!

 

Tydzień 10. Jesienna pogoda. 5-9.11.2018

Drodzy Rodzice!

Miniony tydzień był okazją do wielu eksperymentów i doświadczeń, a także obserwacji przeprowadzanych w naszym przedszkolu. Dotyczyły one m.in. niezwykle trudnego zjawiska ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi. Dzieci odkryły, że Ziemia jest ruchoma. Wasze pociechy wiedzą już prawdopodobnie, skąd bierze się dzień i noc oraz pory roku. Dzieci pochwaliły się rozległą wiedzą na temat Układu Słonecznego i obecnych w nim planet. Układały je w kolejności od Słońca i porównywały ich wielkości.

Omówienie wiersza Juliana Tuwima Dyzio marzyciel stało się wstępem do pracy plastycznej – stworzenia chmury z farby na kartce papieru i rozmów na temat dziecięcych marzeń. Przedszkolaki poszerzyły też swoją wiedzę na temat chmur, ich rodzajów i procesu ich powstawania. Sprawdzały też co pływa, a co tonie. Stawiały hipotezy i je potwierdzały. Dzieci dowiedziały się, skąd się bierze deszcz i stworzyły model obiegu wody w przyrodzie w foliowym woreczku, który możecie obejrzeć w naszej sali. Zabawy z wodą pozwoliły przedszkolakom na doskonalenie motoryki małej, tak ważnej z punktu widzenia przygotowania do pisania.

Opowiadania o tacie spędzającym deszczowy dzień z dzieckiem stało się wstępem do

wprowadzenia litery T, t, którą dzieci utrwaliły dzięki różnym ćwiczeniom polisensorycznym

i pracom plastycznym.

Na koniec tygodnia stworzyliśmy z dziećmi kalendarz pogody, który pozwoli im stawać się coraz baczniejszymi obserwatorami zmian zachodzących w przyrodzie, a więc także uwrażliwi ich na otaczający świat. Dzięki kalendarzowi, dzieci utrwaliły także dni tygodnia i ich globalne odpowiedniki. Zachęcamy do kontynuowania obserwacji również w domu.

 

Tydzień 9. Listopadowe wspomnienia.  29.10-2.11.2018

Drodzy Rodzice!

W związku z tym, że wielkimi krokami zbliża się tydzień wspomnień na temat bliskich, których już z nami nie ma, rozpoczęliśmy w przedszkolu temat związany z listopadowymi wspomnieniami.

Na początku tygodnia przypomnieliśmy sobie członków naszych rodzin. Dzieci sporządziły mapę myśli wokół pojęcia RODZINA, co zainicjowało rozmowy na tematy z nią związane. Dzięki pracy w tym tygodniu udało się nam Państwa lepiej poznać. Dzieci z chęcią opowiadały o swoich rodzinach, dzieliły się własnymi doświadczeniami. Poznaliśmy też lepiej Państwa rodziców, mogliśmy pooglądać przyniesione przez dzieci zdjęcia, co stało się wstępem do długich rozmów na temat historii Waszych rodzin. Dzieci poznały różne formy przechowywania i kolekcjonowania zdjęć, dawne i nowe aparaty fotograficzne. W czasie oglądania zdjęć babć i dziadków z młodości mogły zapoznać się z dawnymi strojami, dekoracjami domów, zwyczajami i zabawkami. Zwieńczeniem tego tygodnia było stworzenie drzew genealogicznych rodzin, które możecie Państwo oglądać na wystawkach.

Rozmowy na tematy związane z przeszłością stały się wstępem do wprowadzenia z dużym wyczuciem i wrażliwością tematyki śmierci. To niezwykle skomplikowane wychowawczo tematy, jednak bardzo istotne z punktu widzenia rozwoju dziecka i jego ciekawości poznawczej.

W minionym tygodniu wprowadziliśmy także cyfrę 3 i nową literę – M, m. Staraliśmy się przygotować dzieci do bardzo trudnej umiejętności czytania i pisania. Gdyby dzieci pytały

o znaczenie literek, spróbujcie wymawiać je krótko (czytać głoskami, nie literkami, które

utrudniają proces czytania).

 

 


 

Październik 2018

Tydzień 8. Zabawy na jesienne wieczory

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu zgłębialiśmy z dziećmi temat sztuki. Stworzyliśmy mapę myśli wokół pojęcia ARTYSTA, dowiedzieliśmy się, że nie jest ono związane jedynie ze sztukami plastycznymi. Wasze pociechy poznawały nazwy zawodów artystycznych oraz ich atrybuty, odgadywały zagadki słowne i ruchowe z nimi związane.

Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać różne techniki plastyczne, które oglądały na reprodukcjach (pejzaż, martwa natura, malarstwo artystyczne, portret). Na wystawcę mogą Państwo zobaczyć rezultaty naszej pracy – abstrakcyjne obrazy namalowane przez dzieci z użyciem szklanych kulek i farby. Zwróćcie Państwo uwagę na podpisy pod obrazami, to tytuły

prac nadane przez same dzieci.

W minionym tygodniu oprócz sztuk plastycznych przedszkolaki pogłębiały także wiedzę na temat świata muzyki. Zapoznały się z różnymi rodzajami muzyki (klasyka, hip-hop, rock, jazz itp.). Warto pamiętać, że uwrażliwienie na dźwięki jest podstawą do przygotowania dzieci do nauki czytania.

Przedszkolaki uczyły się również odczytywać emocje płynące z wysłuchiwanych dzieł

muzycznych, rysować piktogramy do towarzyszących im melodii i poruszać się w jej rytm.

Podczas zajęć dzieci zapoznały się także z życiem i twórczością Fryderyka Chopina. Uświadomienie dzieciom jak wyglądało dzieciństwo znanych postaci, pozwala im lepiej zrozumieć ich twórczość. Przedstawienie sławnych Polaków jest zaś podstawą do budowania tożsamości narodowej.

Pod koniec tygodnia omawialiśmy temat kina i teatru. Dzieci poznały największe kompleksy kinowe i teatralne w mieście. Porównywały te dwa miejsca, szukały różnic i podobieństw. Wskazywały na nieco inne zasady obowiązujące w teatrze i w kinie. Oglądały bilety, porównywały liczby na nich zawarte, co stało się podstawą do wprowadzenia pojęć „droższy”, „tańszy” i nauki zajmowania odpowiednich miejsc na sali. W trakcie omawiania tematów związanych z teatrem poznaliśmy również różne jego odmiany (teatr kukiełkowy, teatr z jawajkami, pacynkami, teatr cieni itp.).

Ostatni tydzień został też wzbogacony o wprowadzenie kolejnej litery – E, e, którą dzieci utrwaliły podczas wykonywania różnych ćwiczeń słuchowych i wzrokowych.

Tydzień 7. Jesienią w parku i w lesie

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu udaliśmy się z dziećmi w magiczną podróż do jesiennego parku i lasu.

Przedszkolaki oglądały zdjęcia zwierząt żyjących w lesie, utrwaliły sobie ich nazwy, które następnie odczytywały globalnie. Odgadywały zagadki słowne, obrazkowe i dźwiękowe dotyczące tej tematyki. Podczas najbliższej wyprawy do lasu zapytajcie dzieci o znalezione ślady zwierząt, niektóre przedszkolaki są już ekspertami w rozpoznawaniu tropów!

Rozmawiając o związkach frazeologicznych związanych ze zwierzętami (powiedzeniach i przysłowiach) staraliśmy się wyjaśniać dzieciom stereotypy dotyczące mieszkańców lasu. Zwieńczeniem tej pracy była stworzona przez dzieci praca plastyczna polegająca na wykonaniu jeża z talerzyka, którą mogą Państwo oglądać na wystawce.

Dzieci szukały w parku różnych darów jesieni, które skrupulatnie zbierały, zaznaczały w karcie badacza, a następnie przyniosły do przedszkola. Zgromadzone liście, kasztany, żołędzie i inne atrybuty stały się okazją do działań manipulacyjnych, klasyfikacji, segregacji obiektów według kształtu i koloru, układania rytmów (także muzycznych), samodzielnych poszukiwań w atlasach i książkach. Niektóre dzieci bez problemu już rozpoznają liście i owoce polskich drzew. Dzięki pracy plastycznej, liścia wykonanego techniką frotażu, nasze przedszkolaki poznały dokładną budowę liścia.

Podczas zajęć i wykonywania doświadczeń związanych z pobieraniem wody przez roślinę, dzieci pogłębiły swoją wiedzę przyrodniczą i dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor. Kiedy pogłębialiśmy temat związany z drzewami iglastymi, dzieci miały okazję do porównywania igieł różnych drzew i wielkości szyszek. Dowiedziały się, po co drzewom są szyszki. Wykonały szyszkowe zwierzęta, które mogą Państwo podziwiać w naszej sali.

W tym tygodniu wykonywaliśmy bardzo dużo różnych prac plastycznych, które nie tylko kształtują motorykę małą, ale przede wszystkim rozbudzają kreatywność naszych pociech.

W następnym tygodniu zajmiemy się szeroko rozumianym tematem sztuka.

Tydzień 6. Dbamy o zdrowie

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu zajmowaliśmy się szeroko pojętym tematem zdrowia człowieka.

Dzieci przypomniały sobie, czym jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

oraz utrwaliły nazwy produktów należących do każdego piętra piramidy. W związku z tym,

że ruch stanowi najważniejsze piętro piramidy, dzieci miały okazję do wielu dyskusji na temat

wpływu aktywności fizycznej na nasze zdrowie. Poszerzyły zasób słownika o nazwy piłek i dyscyplin sportowych z nimi związanych. Wspólnie przygotowaliśmy także zdrowy sok owocowy i sprawdziliśmy, które produkty zawierają cukier. Dzieci były zdziwione, że znajduje się on nie tylko w słodyczach. Przedszkolaki nauczyły się również „czytać” etykiety obecne na produktach spożywczych. Dzięki tym zabiegom staraliśmy się kształtować u dzieci zdrowe nawyki żywieniowe. Proponujemy Państwu, by wzmocnić rezultat naszych działań, rozmawiać z dziećmi w domu na temat zdrowego odżywiania i zasad przygotowania zdrowych posiłków.

W tym tygodniu przedszkolaki utrwaliły sobie także źródła pochodzenia produktów i udoskonaliły tym samym tak ważne z punktu widzenia dalszej edukacji myślenie przyczynowo-skutkowe. Rozmawialiśmy na tematy związane ze zdrowiem, poruszyliśmy też problem dostosowania ubioru do pogody. Dzieci przypomniały sobie nazwy części garderoby, także te bardziej nietypowe jak marynarka, kombinezon czy palto, dokonywały klasyfikacji i selekcji.

W minionym tygodniu poznaliśmy również kolejną liczbę – 2, co pozwoliło nam na utrwalenie pojęcia para. Dzieci przygotowały skarpetkowego stwora, przeliczały i porządkowały przyniesione skarpety. Oprócz liczby 2, wprowadziliśmy także nową literę – I, i.

Rozmawiając o higienie, zgłębiliśmy temat bakterii i wirusów, bezpośrednio związanych z chorobami przedszkolaków. Poznaliśmy sposoby ochrony przed zarazkami, poszerzyliśmy wiedzę na temat środków higienicznych potrzebnych do dbania o zdrowie. Dzieci wykonały własne mydełka, dzięki czemu poznały proces ich produkcji.

Zwieńczeniem tygodnia było wprowadzenie numeru alarmowego 112. Bardzo prosimy, by Państwo spróbowali go z dziećmi utrwalić, gdyż znajomość tego numeru może uratować życie Wasze i Waszych pociech. Dzieci potrafią już wybić ten numer na telefonie i wiedzą, jak rozmawiać z dyspozytorem.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy także o pracy lekarzy i policjantów. Wspominając o zawodzie policjanta, staraliśmy się odczarować jego rolę i uświadamiać dzieciom, że nie należy się go bać, a w wielu okolicznościach można zwrócić się do niego o pomoc.

W kolejnym tygodniu będziemy omawiać tematy związane z jesienią w parku i lesie.

Tydzień 5. Dary jesieni

Drodzy Rodzice!

Właśnie zakończyliśmy pierwszy jesienny tygodniowy temat w naszej grupie. Zajmowaliśmy się warzywami i owocami zarówno typowo jesiennymi, jak i dojrzewającymi podczas innych pór roku i rosnącymi w innych strefach klimatycznych. Usystematyzowaliśmy wiedzę na temat jadalnych części warzyw, ich systemów korzeniowych, a także poznaliśmy bardziej nietypowe warzywa, takie jak bakłażan, szparagi, cukinia, bataty itp. Dzięki przyniesionym do przedszkola warzywom i owocom doskonaliliśmy umiejętności opisu, a podczas wykonywanych doświadczeń nauczyliśmy się rozróżniać warzywa od owoców. Poznaliśmy cykl rozwojowy roślin – od ziarenka do owocu. Nauczyliśmy się także kolejnej literki: A, a. W celu jej utrwalenia proponujemy w domu zabawy w wyszukiwanie tej głoski w nazwach owoców i warzyw, np. podczas przeglądania gazetek reklamowych lub wizyty w sklepie.

W tym tygodniu nie zabrakło także zajęć doskonalących umiejętności matematyczne – porównywanie liczebności, przeliczanie, układanie zbiorów, klasyfikowanie czy układanie rytmów matematycznych. Dzięki przyniesionym przez Państwa materiałom wszystkie te działania mogliśmy wykonać na prawdziwych przykładach, co sprawiło dzieciom dużą radość.

Podsumowaniem całego tygodnia był temat przetworów jesiennych, a jego kulminacją – wspólne przygotowanie ciasta. Zachęcamy Państwa do angażowania dzieci w prace kuchenne podczas przygotowywania przetworów czy zwykłych potraw. Zaletą tego typu zabaw jest nie tylko zdobywanie przez dzieci umiejętności kulinarnych, ale też matematycznych i dotyczących zdrowego stylu życia. Czynności wykonywane w kuchni usprawniają również motorykę małą, tak ważną z punktu widzenia przygotowania dziecka do niełatwej umiejętności pisania.

WRZESIEŃ 2018

Tydzień 1. W przedszkolu

Drodzy Rodzice!

Zaczęliśmy kolejną przygodę, jaką jest nowy rok przedszkolny! Wasze dzieci są już w grupie 5-latków.

W minionym tygodniu, jeszcze w wakacyjnym nastroju, dzieci powoli przypominały sobie nasz przedszkolny świat. Dla wielu z nich powrót do przedszkola po wakacjach był od dawna oczekiwany, dla niektórych nie był jednak łatwy. Wspólnie staraliśmy się, by ten tydzień był pełen miłych doświadczeń. Aby atmosfera w naszej grupie była tak dobra, jak w poprzednim roku, w tym tygodniu wiele czasu poświęciliśmy na zabawy integrujące naszą grupę. Ważnym elementem było przypomnienie sobie wzajemnie własnych imion, a także zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach. Rozmawialiśmy o emocjach towarzyszących pierwszego dnia w przedszkolu, przypomnieliśmy sobie plan dnia, według którego działamy, a także stworzyliśmy wspólnie plan na cały rok, w którym umieściliśmy najważniejsze dla naszej grupy wydarzenia, m.in. przedszkolne święta, wycieczki, a także urodziny dzieci.

Oczywiście, jak co roku stworzyliśmy wspólnie nasz grupowy regulamin. Zachęcamy

wszystkich rodziców do zapoznania się z nim w naszej sali. Niezwykle ważne jest, aby przedszkolne zasady były spójne z tymi domowymi, gdyż prowadzi to do sukcesu wychowawczego. W najbliższym tygodniu skupimy się na wakacyjnych wspomnieniach, w związku z tym zachęcamy do rozmów z dziećmi i wspólnego przypomnienia sobie przygód z minionego lata, zwłaszcza na podstawie zdjęć, pamiątek, map i pocztówek.

Na wtorek prosimy o przyniesienie przez dzieci pamiątek z wakacyjnych podróży. Nie musi to być nic specjalnego np. szyszki ze spacerów po lesie, muszelki, kamyki znad jeziora itp., wystarczy, by – według dziecka – było związane z wakacjami.

Tydzień 2. Wakacyjne wspomnienia

Drodzy Rodzice!

Właśnie zakończyliśmy drugi powakacyjny tydzień, ale nadal wspominamy wakacje.

W ostatnich dniach przypomnieliśmy sobie, jaką porą roku jest lato i czym się charakteryzuje.

Szczególną uwagę poświęciliśmy bezpieczeństwu związanemu z przebywaniem na słońcu.

Aby przekonać się, jak groźne może być dla nas słońce, wykonaliśmy wiele różnorodnych doświadczeń w naszym ogrodzie dotyczących absorpcji ciepła. Doświadczenia i eksperymenty są niezwykle ważne w procesie edukacji, ponieważ pomagają dzieciom na własne oczy przekonać się o wielu rzeczach, które nam– dorosłym wydają się oczywiste. Dlatego też w naszym pakiecie edukacyjnym zajęcia badawcze będą jednym z głównych filarów nauki.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy także o wakacyjnych podróżach i pamiątkach z nich przywiezionych. Dzięki takim rozmowom na tematy bliskie dzieciom wzmacniamy ich odwagę przed publicznymi wystąpieniami i zachęcamy do budowania dłuższych wypowiedzi. Dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat kierunków wakacyjnych pobytów w naszym kraju i za granicą. Dzięki pracy z mapą wiedzą już, gdzie leżą i jak oznaczane są morza, jeziora i góry,

a także potrafią oszacować odległość na mapie. W tym tygodniu w wielu różnych zadaniach doskonaliliśmy także umiejętności matematyczne, takie jak klasyfikowanie czy segregowanie, a także bardzo ważną umiejętność, jaką jest motoryka mała, czyli sprawność ręki, niezbędna

w przyszłości do prawidłowego pisania.

Temat kolejnego tygodnia będzie równie ważny, bo dotyczyć będzie bezpieczeństwa zarówno w domu, w przedszkolu, na ulicy, jak i na placu zabaw. Warto porozmawiać z dziećmi na ten temat wcześniej. W poniedziałek, dzieci otrzymają do domu kartę pracy z zadaniem domowym. Celem tego ćwiczenia będzie obserwacja elementów przestrzeni podczas drogi do przedszkola. Dzięki tego typu zadaniom kształtujemy w dzieciach odpowiedzialność, tak ważną z perspektywy przyszłej nauki szkolnej.

Program wychowania przedszkolnego - Kocham przedszkole

Szczegółowe cele kształcenia i wychowania

Cele programu powinny wskazywać nauczycielowi kierunek działań umożliwiający realizację podstawowych zadań wychowania przedszkolnego, jakim jest wspomaganie rozwoju dziecka. Myślą przewodnią jest tu spojrzenie Anny Brzezińskiej, która podkreśla znaczenie rozwoju w edukacji dziecka i edukacji w rozwoju dziecka – wyznacza to nauczycielowi podstawowe zadanie, które można ująć jako wspieranie rozwoju, polegające na wielorakich działaniach prowadzących do powstawania zmian rozwojowych (zmian uniwersalnych, wspólnych i indywidualnych). Podejmowane działania w edukacji przedszkolnej powinny uwzględniać zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.

czytaj więcej

Orientacyjne normy rozwojowe dla dzieci czteroletnich

Ponieważ w rozwoju dzieci w wieku trzech i czterech lat obserwuje się duże różnice indywidualne i różne tempo rozwoju uwarunkowane, m.in. odmiennymi doświadczeniami rodzinnymi, to nie sposób podać precyzyjnych norm rozwojowych.czytaj więcej