Tygryski - Przedszkole Bajka

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne

Styczeń

      • Wdrażanie do właściwego ubierania się – zgodnego z porą roku.

      • Rozwijanie samodzielności w ubieraniu się: zapinanie guzików, zapinanie i sznurowanie butów.

      • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

      • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianami por roku.

      • Nazywanie i identyfikowanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.

      • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez prowadzenie obserwacji i doświadczeń oraz wyciągania wniosków.

      • Wdrażanie do bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie.

      • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

      • Kształtowanie przywiązania do swojej rodziny, szczególnie do dziadków, obchodzenie ich święta.

      • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania wg dwóch lub więcej cech.

      • Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, porządkowania zbiorów.

      • Poznanie obrazu graficznego cyfr 4 i 5.

      • Rozwijanie umiejętności wykonywania czynności matematycznych podczas zabaw; kodowanie i dekodowanie czynności za pomocą znaków.

      • Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej na materiale konkretnym, obrazkowym i symbolicznym.

      • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

      • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

      • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów.

      • Wprowadzenie liter p, P ,b, B; odszukiwanie poznanych liter wśród innych znaków; czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań z poznanych liter.

      • Dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem; rozwijanie umiejętności improwizowania.

      • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

      • Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką.

      • Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w trakcie spacerów.

      • Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.

      • Zestaw ćwiczeń porannych i zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9, 10,11.

Listopad

  • Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką.

  • Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, na boisku, w trakcie spacerów.

  • Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.

  • Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.

  • Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.

  • Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas porządkowania zdarzeń, sekwencji czasowych.

  • Rozwijanie słownika dziecka o pojęcia dotyczące filharmonii, zawodu muzyka, malarza, rzeźbiarza.

  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci, porównywania liczebności zbiorów; porządkowania ich według rosnącej lub malejącej liczby elementów.

  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 2, 3 oraz liter , t, T, d, D, i, I, u,U; nazywanie ich, tworzenie i odczytywanie sylab i prostych wyrazów.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według dwóch, trzech cech.

  • Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez składanie obrazków z części, czytanie globalne wyrazów odnoszących się do tematu zabawy.

  • Nauka piosenek i pląsów.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

  • Zachęcanie do wypowiadania się w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej – tworzenie improwizacji ruchowych, muzycznych i dowolnych prac plastycznych.

  • Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas zabaw ruchowo-słuchowo-wzrokowych i graficznych.

  • Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

  • Rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności dzieci.

  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich poprzez codzienne czytanie dzieciom tekstów literatury dziecięcej.

  • Wspomaganie rozwoju dzieci w zabawach prowadzonych indywidualnie i w małych zespołach zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i zainteresowaniami.

  • Zestawy ćwiczeń porannych nr: 5, 6,7.

  • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr: 5, 6,7.

 

Październik

  • Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką.

  • Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie, w trakcie spacerów.

  • Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.

  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarza, pielęgniarki.

  • Zachęcanie do spożywania surowych i przetworzonych owoców i warzyw.

  • Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw i ich roli w codziennej diecie.

  • Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.

  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci, porównywania liczebności zbiorów; porządkowania ich według rosnącej lub malejącej liczby elementów.

  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1 oraz liter a, A, l, L, m, M; e, E, nazywanie ich, tworzenie i odczytywanie sylab i prostych wyrazów.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według dwóch, trzech cech.

  • Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez składanie obrazków z części, czytanie globalne wyrazów odnoszących się do tematu zabawy.

  • Nauka piosenek i pląsów.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

  • Zachęcanie do wypowiadania się w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej – tworzenie improwizacji ruchowych, muzycznych i dowolnych prac plastycznych.

  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – rozwijanie myślenia logicznego.

  • Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas zabaw ruchowo-słuchowo-wzrokowych i graficznych.

  • Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

  • Rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności dzieci.

  • Poszerzanie słownika dzieci o nazwy dyscyplin sportowych, drzew.

  • Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym.

  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich poprzez codzienne czytanie dzieciom tekstów literatury dziecięcej.

 

Wrzesień

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.

  • Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.

  • Poznawanie i utrwalanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.

  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.

  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego.

  • Poznanie numerów alarmowych do tych instytucji.

  • Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.

  • Poznanie zmysłów, którymi odbieramy otaczający nas świat.

  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie (w sadzie) jesienią.

  • Poszerzanie czynnego słownika o nazwy czynności związanych z pracą w sadzie, ogrodzie warzywnym.

  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według określonych cech.

  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

  • Rozwijanie percepcji wzrokowej na wyrazach; czytanie globalne prostych wyrazów.

  • Poznanie litery drukowanej o, O; wyróżnianie liter o, O spośród innych liter;

  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski o w wyrazach.

  • Nauka piosenek i pląsów.

  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.