Programy - Przedszkole Bajka

Programy przedszkolne

Wykaz programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w placówce w roku szkolnym 2015/2016:

  1. "Razem w przedszkolu". Autorstwa: J. Andrzejewskiej, J. Wieruckiej. Wyd. WSiP. Sp. z o.o.
  2. "Dziecko w swoim żywiole". Program wychowania przedszkolnego – dobre praktyki. Autorstwa: A. Pawłowskiej-Niedbały, D. Kucharskiej, J. Święcickiej, E. Wilkos. Wyd. Nowa Era
  3. "Ku dziecku. Program wychowania przedszkolnego" autorstwa B. Bilewicz-Kuźnia, T. Parczewskiej; wyd. Nowa Era.
  4. "Here s Patch 1" Joy Morris, Joanne Ramsden; Macmilan Education, Oxford OX4 3PP;
  5. "Kochamy dobrego Boga. Jesteśmy dziećmi Boga."  Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, Kraków 2013, nr Az-03-01/10-KR/11 zgodnego z programem nauczania nr ZA-0-01/10

Programy dodatkowe:

  • Program wychowawczy Przedszkola Nr 3 w  Bytowie.
  • Program adaptacyjny.
  • Bezpieczne przedszkole – bezpieczne dziecko.
  • Mamo, tato – wolę wodę
  • Ekologiczy Program "Kubusiowi Przyjaciele Natury"
  • "Akademia aquafresh" - program edukacyjny kształtujący prawidłowe nawyki w zakresie profilaktyki stomatologicznej.
  • Dziecięca matematyka - program dla przedszkoli. Autor: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska

Programy przedszkolne

W naszym przedszkolu praca wychowawczo dydaktyczna realizowana jest na podstawie wybranych programów wychowania przedszkolnego. W bieżącym roku szkolnym nauczyciele pracują w oparciu o poniższe pozycje:
  1. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci sześcioletnich”. Autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej, Wiesławy Żaby-Żabińskiej. Wydawnictwo Grupa edukacyjna S.A.
  2. „Razem w przedszkolu”. Autorstwa Jolanty Andrzejewskiej i Jolanty Wieruckiej. Wydawnictwo WSiP. SP. z o.o.
  3. „Dziecko w swoim żywiole”. Program wychowania przedszkolnego – dobre praktyki. Autorstwa Anny Pawłowskiej-Niedbały, Doroty Kucharskiej, Justyny Święcickiej i Eweliny Wilkos. Wydawnictwo Nowa Era.
Programy dodatkowe:
  • Program wychowawczy Przedszkola Nr 3 w Bytowie.
  • Program adaptacyjny.
  • Program Pro-rodzinny
  • Ekologiczy Program "Kubusiowi Przyjaciele Natury"
    Program "Kubusiowi Przyjaciele Natury" to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś. Celem programu skierowanego do przedszkolaków w całej Polsce jest zachęcanie dzieci do dbania o środowisko naturalne. Bohaterem wszystkich materiałów programu jest Kubuś, który pokazuje dzieciom piękno natury i uczy, jak ją chronić. Dzieci poznają rośliny i zwierzęta, uczą się szacunku i ekologicznych zachowań: jak zachowywać się na łonie natury, jak ważna jest segregacja śmieci i dokładne zakręcanie kranu, jak zdrowo się odżywiać. www.przyjacielenatury.pl 
  • Dziecięca matematyka - program dla przedszkoli. Autor: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
  • "Akademia aquafresh"- program edukacyjny kształtujący prawidłowe nawyki w zakresie profilaktyki stomatologicznej.

Program wychowawczy Przedszkola Nr 3 w Bytowie

Cele programu wychowawczego:

Cele główne:
  • Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia z innymi;
  • Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
Cele operacyjne:
  • Nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;
  • Ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych;
  • Zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;
  • Rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności;
  • Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
  • Uświadomienie konieczności poszanowania konsekwencji swoich czynów.
Spodziewane efekty:
Ukształtowanie pokolenia:
  • Empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych;
  • Rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności;
  • Ceniącego wartości moralne;
  • Tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi;
  • Posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
  • Znającego swoje prawa i obowiązki;
  • Posiadającego umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
  • Rozumiejącego konsekwencje kłamstwa dla siebie i innych.
Sposoby realizacji programu
W stosunku do dziecka – systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
  • Rozmowy i dyskusje;
  • Rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
  • Czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;
  • Omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
  • Stworzenie kodeksu właściwych zachowań (kontrakty) w grupie oraz konieczności jego respektowania;
  • Ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu ustalonych reguł.
W stosunku do rodziców:
  • Zorganizowanie dla rodziców warsztatów pedagogiczno-psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i w przedszkolu;
  • Zapoznanie rodziców z programem wychowawczym Przedszkola Nr 3 w Bytowie oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
  • Udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.
W stosunku do nauczycieli:
  • Integracja nauczycieli podczas opracowywania kodeksu zachowań;
  • Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli;
  • Wymiana koleżeńska w zakresie zajęć koleżeńskich i doświadczeń scenariuszy zajęć.
Celem działań nauczyciela powinno być pośredniczenie w przekazywaniu i nadawaniu konkretnych treści wartościom uniwersalnym w czasie wspólnego działania, a przez to powodowanie wewnętrznego rozwoju dziecka. Nauczyciel i dziecko rozwijają się w sposób ciągły, mają wpływ na wzajemne zachowania. Wychowawca powinien być nastawiony na wsłuchiwanie się w dziecko, akceptowanie go takim, jakie jest. Nauczyciel to osoba, która prowokuje dziecko do poznania, kim jest i kim może zostać. Nauczyciel musi umieć podjąć decyzje:
  • jakie umiejętności, sprawności, zdolności rozwijać, stymulować i jaką wiedzę przekazać, co jest najważniejsze dla dziecka teraz, później;
  • za pomocą jakich metod nauczyciel chce osiągnąć ten cel, czego dziecko może się nauczyć w określonej sytuacji;
  • jakie mogą być skutki działań wychowawczych dla dziecka i nauczyciela.

Prawa i obowiązki przedszkolaka

Dziecko ma prawo:
  • Prosić o to, czego chce – ale nie wymagać tego.
  • Mieć i wyrażać swoje zdanie.
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje.
  • Nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć.
  • Popełniać błędy.
  • Odnosić sukcesy.
  • Zmieniać zdanie.
  • Do swojej prywatności.
  • Do samotności i niezależności.
  • Zmieniać się korzystać ze swoich praw.
Dziecko ma obowiązek:
  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów.
  • Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych kolegów.
  • Starać się utrzymać porządek wokół siebie (sprząta zabawki po sobie itp.).
  • Dbać o swój wygląd i estetykę ubrania.
  • Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
    • okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
    • szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka (kolegi).

Kodeks zachowań opracowany przez dzieci i nauczycieli przedszkola Nr 3 w Bytowie:

Chcemy:
  1. pomagać sobie wzajemnie,
  2. być uprzejmym,
  3. bawić się zgodnie,
  4. szanować własność innych,
  5. pytać o zgodę dorosłych i kolegów,
  6. słuchać poleceń dorosłych,
  7. dbać o książki i zabawki,
  8. dbać o czystość i porządek,
  9. szanować pracę innych,
  10. okazywać, co myślimy i czujemy.
Nie możemy:
  1. bić, popychać, wyrządzać krzywdy innym,
  2. przezywać innych,
  3. wyśmiewać się z innych,
  4. przeszkadzać innym w zabawie i pracy,
  5. niszczyć pracę innych,
  6. krzyczeć, hałasować,
  7. biegać w Sali,
  8. niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu.
Program wychowawczy naszego przedszkola określa, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka i do jego rodziców, jakie normy postępowania, zachowania są pożądane, aby umiało funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.

Podstawa prawna:
  • Art.. 33 ust.1 Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U.z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 5 lutego 2004r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego i podręczników oraz cofania dopuszczenia.